Habilitering, rehabilitering, koordinator og individuell planKoordinerende enhet er et kontaktpunkt for internt og eksternt samarbeid. Enheten skal kunne gi informasjon til brukere eller pasienter som har behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering eller rehabilitering. Koordinerende enhet sitt ansvar ta imot spørsmål i forhold til hvilke tjenester som tilbys i det offentlige hjelpeapparatet ta imot henvendelser fra deg som har behov for koordinering av tjenester og/eller individuell plan ta imot henvendelser fra samarbeidspartnere, intern og ekstern, som er i kontakt med personer som har behov for individuell plan og/eller opprettelse av ansvarsgruppe. være en pådriver –og et kontaktpunkt for samarbeid bidra til synlige og lett tilgjengelige tjenestetilbud, og sørge for at det legges til rette for et helhetlig tilbud, der tjenestene ses i sammenheng ha det overordnede ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorer. Individuell plan og koordinator Kommunen har ansvar for å utarbeide individuell plan og for å oppnevne, lære opp og veilede koordinator. Planen inneholder gjerne en oversikt tjenester, kontaktinformasjon til de som gir tjenestene og mål og ønsker for rehabilitering/habilitering. Koordinator er kontaktperson og samarbeide med bruker om innholdet og fremdriften i planen. Koordinatoren er som regel en person som allerede kjenner bruker. Søk hjelp Se mer om hvordan du søker hjelp fra koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Slik søker du hjelp