Fakturering
Eiendomsskatt og kommunale avgifter betales normalt fire ganger per år og faktureres på samme faktura. Unntaket er sameier, der får de forskjellige seksjonene en egen faktura for eiendomsskatt.
Vi sender alle fakturaer digitalt, og du kan motta og betale fakturaene på forskjellige måter, blandt annet avtalegiro og eFaktura. Du bestemmer selv hva som passer best for deg.
Mer informasjon om digital faktura
Ønsker du betale hver måned?
Ønsker du bli fakturert for eiendomsskatt og kommunale avgifter hver måned istedenfor fire ganger i året? Du må da ha en avtale om e-faktura eller avtalegiro i banken din. Kontakt din bank for å ordne dette før du kontakter oss.
Betaling fire ganger i året: 20 mars, 20. juni. 20. september og 20. desember
Betaling hver måned: den 20.ende hver måned.
Send mail til post@mt.kommune.no hvis du vil endre fra kvartalsfakturering til månedlig.
Eiendomsskattelisten
Eiendomsskattelisten legges ut i løpet av februar hvert år og viser utskrevet skatt per utskrivingstidspunktet. Det legges også ut en oversikt over eiendommer som er fritatt for eiendomsskatt.
Eiendomsskatt 2023
Midt-Telemark kommune skriver ut eiendomsskatt på alle eiendommer i kommunen etter nye takseringsretningslinjer fra og med skatteåret 2023. Eiendomsskatten skrives ut i samsvar med eiendomsskatteloven. Kommunestyret har fastsatt eiendomsskattesatsen for 2023 til 4 promille for bolig-, landbruk- og fritidseiendommer, og 4,6 for alle andre eiendommer. Kommunestyret har valgt å benytte formuesgrunnlag for taksering av boligeiendommer. Kommunal takst er vedtatt på alle eiendommer som ikke mottar formuesgrunnlag.
Rammer og retningslinjer for taksering
Dette gjelder for alle eiendommer som ikke får beregnet eiendomsskatten sin av skatteetaten. Midt-Telemark kommune bruker skatteetaten sine takster på boligeiendommer.
Fritid, landbruk og næringseiendommer blir taksert av kommunen etter «Rammer og retningslinjer for taksering»
Rammer og retningslinjer for taksering 2023 (PDF, 286 kB)
Innen 1. mars hvert år blir det sendt ut eiendomsskatteseddel til alle eiendommer som betaler eiendomsskatt. Denne viser hvordan eiendomsskatten er beregnet. Det kan klages hvert år, forutsatt at det ikke er klaget på samme forhold tidligere.
Informasjon om hvordan du klager på utskrevet eiendomsskatt
I klagen må du angi eiendommens gårds-/bruks-/feste-/seksjonsnummer (som du finner på eiendomsskatteseddelen), og hva du mener er feil i eiendomsskatten for eiendommen.
Klagefrist
Frist for å klage er innen 6 uker etter kunngjøringen av eiendomsskattelisten. Klager innsendt etter fristens utløp vil bli avvist, med mindre klager ikke kan lastes for å ha oversittet fristen eller at det av særlige grunner er rimelig at klagen blir prøvd.
Husk at du må betale eiendomsskatten selv om du sendt inn en klage
Tilsendt faktura må betales selv om du klager. Får du medhold refunderes overskytende beløp.
Send inn klage
Eiendommer med automatisk fritak
Noen eiendommer er automatisk fritatt for eiendomsskatt etter Eiendomsskatteloven §5, deriblant de fleste statlige eiendommer og eiendom som kommunen eier direkte.
Eiendommer som kan søke om fritak
Det finnes også eiendommer som kan få fritak etter Eiendomsskatteloven §7 a og b. Dersom du eier eller representerer eiendom som har fått utskrevet eiendomsskatt men mener eiendommen skal ha fritak etter eiendomsskattelovens § 7 a og b skal søknad sendes til Kemneren. Det er Kommunestyret som fatter endelig vedtak.
Søk om nedsetting eller fritak fra eiendomsskatt