Gjeldsrådgivning i Midt-Telemark kommune Kort fortalt Gjeldsrådgiving for deg som har problemer med å betale gjeld og regninger Økonomisk rådgiving slik at du kan styre økonomien selv Tilbudet er gratis og tilbys kommunens innbyggere gjennom økonomirådgiver på NAV Hvem kan søke tilbudet? Du kan søke om økonomisk rådgivning/gjeldsrådgivning dersom du: Har problemer med å betale tilbake gjelden din Har problemer med å betale regningene dine Har fått varsel om utleggstrekk eller tvangssalg Er bosatt og registrert i folkeregisteret i Midt-Telemark kommune Hva slags hjelp kan du få? Vi kan kartlegge og lage en oversikt over all gjelden din Vi kan sette opp et budsjett for deg Vi kan gi tips og råd om hvordan du kan få mindre utgifter og hva du må prioritere å betale når pengene ikke strekker til Vi kan kontakte dine kreditorer og be om betalingsutsettelse for kortere eller lengre tid og/eller gjøre avtale om delvis eller full nedbetaling med dem som du skylder penger Vi kan hjelpe deg med å søke om gjeldsforhandlinger. Forutsetningen er at du oppfyller Gjeldsordningslovens bestemmelser. Hvordan be om hjelp? Se kontaktinformasjon til høyre NAV har også en gjeldstelefon for hjelp med enkle økonomisk problemer: 800GJELD Til første møte må du ha med mest mulig av relevant dokumentasjon/papirer: Dine selvangivelser for siste 3 år (kan evt. hentes ut med BankID i første møte) Kopi av husleiekontrakt eller dokumentasjon på betalt husleie Siste tre lønnsslipper fra arbeidsgiver dersom du er i jobb Dokumentasjon på mottatt bostøtte hvis du mottar slik støtte Dokumentasjon på annen inntekt, f. eks. pensjon, leieinntekter e.l. Nedbetalingsplan på alle boliglån dersom du eier bolig Regning på kommunale avgifter og renovasjon dersom du eier bolig Kopi av forsikringsbevis dersom du eier bolig Kopi av regning for fellesutgifter dersom du eier andel i borettslag Dokumentasjon på mottatt eller betalt barnebidrag Samværsavtaler med barn Dokumentasjon på betalt barnehage/SFO Opplysninger om motorvogner, båter og andre verdi gjenstander som du eier, dvs merke, type, årsmodell og antatt verdi Kontoutdrag for 3 siste måneder. (Kan evt. hentes ut med BankID i første møte). NB! Husk å ta med BankID til første møte Saksbehandling Kommunen/NAV har plikt til å behandle saken så snart som mulig Du vil få opplysninger om prosessen og forventet saksbehandlingstid i første møte med økonomirådgiver. Forebyggende arbeid For skoler, lag, organisasjoner, institusjoner etc. som ønsker mer informasjon om økonomisk rådgiving og gjeldsrådgiving, spesielt for unge, vennligst ta kontakt med NAVs økonomirådgiver. Vi tilbyr regelmessige kurs i grunnleggende personlig økonomi. Kontakt økonomirådgiver for mere informasjon.