Bestandsplanlegging og godkjenning av minsteareal

Kommunen er lokal viltmyndighet og har en viktig rolle i forvaltningen av elg, hjort, rådyr og bever. Kommunen fastsetter minsteareal, godkjenner områder for jakt (vald) for disse dyrene og vedtar kommunal målsetting for hjorteviltforvaltning.

Vald (jaktområde)

For jakt på elg, hjort og rådyr må jaktrettshaver, som i de fleste tilfeller er grunneier, søke godkjenning av området jakten skal foregå i. Dette området kalles et vald. For dåhjort og småvilt kreves ikke fellingstillatelse fra kommunen. Villrein forvaltes via statlige villreinnemnder.

Få mer informasjon om søknaden og hva den skal inneholde på Miljødirektoratet sine sider.

For å få godkjent et vald blir det stilt krav til områdets avgrensing, form og tellende areal. Tellende areal utgjør den delen av området som er egnet for jakt. Kommunen fastsetter et minsteareal for elg, hjort og rådyr, mens villreinnemnda fastsetter minsteareal for villrein. Har du ikke et stort nok område for å få tillatelse, kan du samarbeide med andre grunneiere om en søknad for å oppnå ønsket størrelse på valdet.

Forvaltning av vilt og utøvelse av jakt er regulert gjennom ulike lover og forskrifter. Nedenfor finner du mer informasjon og noen sentrale forskrifter:

Bestandsplan/fellingstillatelse for hjortevilt

Fellingstillatelse for hjortevilt (elg, hjort, rådyr, villrein) tildeles godkjente vald. For dåhjort og småvilt kreves ikke fellingstillatelse.

Som grunneier kan du utarbeide en bestandsplan for valdet. En bestandsplan kan vare opptil fem år og må være godkjent av kommunen. Fellingstillatelsen blir gitt for hvert enkelt jaktår. For villrein er det villreinnemnda som godkjenner bestandsplaner.

Vald som ikke er tilstrekkelig store kan samarbeide med andre vald om å utarbeide bestandsplan. Et slikt samarbeid kalles et bestandsplanområde. Området må disponere et tellende areal på minimum 20 ganger minstearealet, og skal oppnevne en representant som opptrer på vegne av gruppen overfor kommunen.

For vald eller bestandsplanområder med godkjent bestandsplan skal fellingstillatelsene vise antall dyr uten spesifikasjon på alder og kjønn. Avskytningen skal utføres i samsvar med alder og kjønn i godkjent bestandsplan. Har du ikke utarbeidet bestandsplan, vil du få alders- og kjønnsspesifikke fellingstillatelser.

Øystein Saga
Rådgiver viltforvaltning