Midt-Telemark kommune

Salg av tobakksvarer

Salg av tobakksvarer

Alle som selger tobakksvarer er registreringspliktige og må registrere seg i Tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.

Ved salgsslutt må salgsstedet avregistrere seg fra Tobakkssalgsregisteret.

Utfyllende informasjon finner du på Helsedirektoratet sine sider under "Salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater, e-sigaretter".

Frist for registrering

Registrering må skje senest 14 dager før salget starter, for å sikre at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.

Registrering i Tobakkssalgsregisteret

Registrering og vedlikehold i Tobakkssalgsregisteret gjøres via:

Plikt til å oppdatere opplysninger

For å sikre at registeret og ordningen, inkludert tilsynet, fungerer optimalt, er det viktig at registeret inneholder oppdaterte og korrekte opplysninger. 

OBS! Virksomhetene plikter å oppdatere registrerte opplysninger innen 30 dager ved endringer, jf. forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. § 12.

 

Tobakkstilsyn

Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbrukere i Midt-Telemark kommune. Alle steder skal kontrolleres minst en gang i året, og kommunen skal årlig utføre minst to ganger så mange tilsyn som det er salgssteder i kommunen.

Hva kontrolleres?

  • At varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • At tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
  • At salgsstedet har en internkontroll som er tilpasset det enkelte salgssted
  • At det ikke reklameres for tobakksvarer
  • At tobakksvarer og tobakksutstyr er oppbevart slik at det ikke er synlig for kunder
  • At tobakksvarene er lovlige
     

Internkontroll

For å sikre at krav etter tobakksskadelovgivningen overholdes, skal salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater føre internkontroll.

Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold og ha det omfang som er nødvendig for å overholde krav i tobakksskadeloven og i bestemmelser fastsatt i medhold av denne.

Internkontrollen skal dokumenteres skriftlig og dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig for tilsynsmyndigheten.

Internkontrollens utforming (Lovdata)

 

Tilsynsavgift

Alle salgssteder må betale en årlig tilsynsavgift som justeres årlig i forskrift. For faste salgssteder er tilsynsavgiften i 2024 på kr. 5.420,-. Registrerte salgssteder mottar en faktura av kommunen.

Midlertidige salgssteder må betale en årlig tilsynsavgift på kr. 1.450,-. Midlertidig salg er salg opptil 30 dager (f.eks en festival eller lignende).

 

Lov og forskrift

Tobakksskadeloven

Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv.

Forskrift om forbud mot tobakksreklame m.v