Kommunen har vedtaksmyndighet for enkelte stedsnavn både på skrivemåte og hva navnet skal være. For andre stedsnavn av mer overordnet karakter er det Kartverket som er vedtaksmyndighet.
Navnenemnd i kommunen består av Gunleiv Brukås, Dag Oddvar Myrvang og representant(er) fra Sauherad Historielag v/Eivind Lønheim som formann. Vedtak om dette ble gjort i utvalg for plan, teknikk og næring 25.2.2020. Les saken her.
Postkasseskilt - Husnummerskilt
Det er eiers/festers/tiltakshavers ansvar å kjøpe og merke bygning/eiendom med adressenummer. Skiltet skal plasseres synlig fra hovedvei og/eller atkomstvei.
Husk at skiltet er der for at utrykningspersonell, drosjesjåfører, postbud og besøkende skal finne fram fort og enkelt.
I utgangspunktet er det hus-/hytteeierne sjøl som må koste nummerskilt ved veg, men der det er 4 eller flere hytte- eller husstander langs samme avstikkerveg, dekker kommunen oppsetting av skiltstolpe og nummerskilt. Forutsetningen er at avstikkervegen tar av fra offentlig veg.
Bolignummer - Adressemerkelapper
Alle boliger har i tillegg til en adresse også et bolignummer. Alle eneboliger med èn boenhet har bolignummer H0101. Disse får ikke adressemerkelapper til å sette på døra.
Om huset du bor i har flere leiligheter som deler samme adresse i samme inngang, skal hver enhet ha bolignummer som sier noe om hvor i bygget leiligheten befinner seg. Disse skal altså ha et adressemerke/klistrelapp som skal plasseres på døra, og skal være synlige når døra er lukket.
Midt-Telemark kommune kan bestille slike adressemerkelapper.