Oppmåling og påvisning/klarlegging av grenser

Når du som eier ønsker å få grenser til eiendommen din avklart, merket og målt gjøres dette ved en oppmålingsforretning.

Hva er en oppmålingsforretning?

Oppmålingsforretning går ut på å klarlegge og beskrive grenser og rettigheter i tråd med partene sine påstander og framlagte dokument samt bringe fram opplysninger og dokumentasjon som er nødvendig for matrikkelføring og eventuell tinglysing.

Alle berørte parter blir innkalt til oppmålingsforretning og grensene blir avklart, merket og målt. Når oppmålingen er gjennomført sender vi ut matrikkelbrev til berørte parter.

Se priser for tjenesten

Last ned søknadsskjema rekvisisjon av oppmåling

Hva skal søknaden inneholde?

• Søknadsskjema - rekvisisjon av oppmålingsforretning.
  • Kopi av skylddelingsforretning / målebrev / avtaler for eiendommen.
  • Situasjonskart / situasjonsplan i målestokk 1:500 / 1: 1000 som viser tydelig hva det søkes om.

Hvordan lage et situasjonskart?

Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett her:

Kommunekart.com

Grensepåvisning

Hvis grensemerke(r) for en tidligere oppmålt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning. Send søknad om oppmålingsforretning til kommunen, og husk å legge ved et situasjonskart som viser hva du ønsker oppmålt (grensepunkt(er) som skal merkes på nytt).

Klarlegging av eksisterende grense

Hvis det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning. Send søknad om oppmålingsforretning til kommunen, og husk å legge ved et kart som viser hvilke grenser som skal påvises.

Saksbehandlingstid

• Grensepåvisning og klarlegging av eksisterende grense skal utføres innen 16 uker.

Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført oppmålingsforretning på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristen oppgitt ovenfor løper derfor ikke i perioden 1. november til 30. april. Kommunen har egne forskrift om arbeid vinterstid.

Vinterforskrift

Ingrid Bergane
Oppmålingsingeniør
Mobil 95 72 78 82

Eiendom, oppmåling, meglerpakke

Trond Vegard Moen
Oppmålingsingeniør
Mobil 97 05 01 58

Eiendom, delingssaker, seksjonering,

Ansatte på teknisk enhet er kun tilgjengelig for timeavtale.
Vær vennlig å avtale tid med saksbehandler før du møter opp.

Besøksadresse

Gullbringvegen 20