Hvis barnet ditt har spesielle utfordringer, kan han eller hun ha rett til spesialpedagogisk hjelp. Barnet kan ha rett på hjelp fra fødselen, og uansett om han eller hun går i barnehage eller ikke. Tjenesten er gratis. Hvis barnet er i barnehage, vil foreldrene få fradrag i foreldrebetalingen for den tiden barnet får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.
Eksempel på spesialpedagogisk hjelp
Spesialpedagogisk hjelp kan for eksempel være trening, stimulering eller støtte til de som jobber i barnehagen. Du som er forelder, skal alltid få tilbud om rådgiving. Hjelpen skal være tilpasset behovet til ditt barn.
Les mer om spesialpedagogisk hjelp på sidene til utdanningsdirektoratet
Bekymret for barnets utvikling
Hvis du eller noen andre som kjenner barnet ditt, er bekymret for utviklingen til barnet ditt, skal kommunen og PPT vurdere og gi råd om hva barnet trenger. Foresatte i samarbeid med barnehagen/barnehageansvarlig i kommunen oversender søknad om spesialpedagogisk hjelp til Midt-Telemark PP-kontor til sakkyndig vurdering. Før barnet ditt får spesialpedagogisk hjelp, må kommunen fatte et enkeltvedtak.
Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter. Hjelpen er tilpasset behovet til ditt barn, og kan foregå individuelt eller i gruppe. I tillegg får du som foreldre tilbud om rådgiving og veiledning.
Henvisningsskjemaer
Enkeltsak brukes når eleven selv har utfordringer, og systemsak når det er utfordringer i gruppe, klasse eller skole som helhet.
Henvisningsskjema barn enkeltsak til PPT
Henvisningsskjema barn systemsak til PPT
Saksgang ved behov for spesialpedagogisk hjelp
Når du eller noen andre som kjenner barnet ditt er bekymret for barnets utvikling, er det behov for å undersøke om barnet trenger spesialpedagogisk hjelp.
Om barnet ditt går i barnehagen drøfter du og barnehagen om barnet ditt har behov for ekstra hjelp. Det gjøres kartlegginger/observasjoner og utprøving av tiltak i en periode. Hvis bekymringen fortsatt er der og en ser behov for videre utredning, skriver barnehagen en henvisning til PPT, i samarbeid med deg. Foreldre i samarbeid med barnehagen/barnehageansvarlig i kommunen, oversender søknad om spesialpedagogisk hjelp til Midt-Telemark PP-kontor til sakkyndig vurdering.
Om barnet ditt ikke går i barnehagen foregår drøftingen mellom deg og PPT.
Om foreldre og barnehage/PPT vurdert at barnet har behov for ekstra hjelp, skal PPT utarbeide en sakkyndig vurdering.
En sakkyndig vurdering er et dokument som viser om barnet trenger spesialpedagogisk hjelp, og som gir råd om hva slags tilbud barnet, foreldrene eller barnehagen bør få. PPT kan også be andre sakkyndige organer om å vurdere barnet.
Før barnet ditt får spesialpedagogisk hjelp, må kommunen fatte et enkeltvedtak som sendes til foreldrene. Det er kommunalsjefen for oppvekst i Midt-Telemark kommune som er ansvarlig for at det fattes enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Foreldrene skal samtykke før kommunen fatter enkeltvedtake, og i vedtaket skal det stå hvilket tilbud barnet skal få i den spesialpedagogiske hjelpen. Et enkeltvedtak fattes både når kommunen innvilger og når de avslår spesialpedagogisk hjelp.
Den spesialpedagogiske hjelpen settes i gang i samsvar med enkeltvedtaket, og det utarbeides en individuell opplæringsplan av personalet i barnehagen. Opplæringsplanen skal være kjent av alle som jobber med barnet eller barnegruppa.
Den spesialpedagogiske hjelpen skal evalueres i en årsrapport. Dette gjøres i vårhalvåret. Rapporten skal inneholde hvordan den spesialpedagogiske hjelpen har blitt utført, framgang hos barnet og om barnet fortsatt har behov for spesialpedagogisk hjelp. Årsrapporten vil, sammen med sakkyndig vurdering, danne grunnlaget for eventuelle videre vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
Hva kan jeg forvente av kommunen?
De skal
- Involvere og spørre deg før de tar avgjørelser som gjelder barnet ditt
- Vurdere om barnet ditt trenger spesialpedagogisk hjelp
- Be PPT om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis du ber om det, eller hvis kommunen eller barnehagen mener at barnet trenger spesialpedagogisk hjelp
- Fatte et enkeltvedtak som sier om barnet skal få spesialpedagogisk hjelp eller ikke, og hva hjelpen skal være
- Gi barnet spesialpedagogisk hjelp slik det er beskrevet i enkeltvedtaket
- Sørge for at det lages en skriftlig rapport om den spesialpedagogiske hjelpen og utviklingen til barnet en gang i året
Hva kan jeg gjøre?
Du som er forelder
- Kan kreve at kommunen undersøker om barnet ditt trenger spesialpedagogisk hjelp
- Skal bli involvert og si ja før kommunen ber PPT om å utrede barnet ditt
- Skal bli involvert og si ja før kommunen bestemmer at barnet ditt skal få spesialpedagogisk hjelp
- Skal få en skriftlig rapport en gang i året om hjelpen barnet ditt får, og en vurdering av hvordan barnet ditt utvikler seg
- Kan klage hvis barnet ditt ikke får spesialpedagogisk hjelp
- Kan klage på innholdet, gjennomføringen eller organiseringen av hjelpen
Forklaringer
Et enkeltvedtak er et brev fra kommunen som sier om barnet har rett på spesialpedagogisk hjelp eller ikke, og hva det skal være. Foreldrene kan alltid klage på enkeltvedtaket.
Når kommunen har avgjort om barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp, fatter de et enkeltvedtak. Foreldrene skal samtykke før kommunen fatter enkeltvedtaket.
Kommunen skal fatte enkeltvedtak både når de innvilger og når de avslår spesialpedagogisk hjelp. Foreldrene skal altså få et enkeltvedtak fra kommunen både når barnet har rett og når barnet ikke har rett til spesialpedagogisk hjelp.
I enkeltvedtaket skal det stå tydelig hvilket tilbud barnet skal få i den spesialpedagogiske hjelpen. Foreldrene skal alltid få et tilbud om rådgiving.
Det er kommunen som sender enkeltvedtaket til foreldrene. Foreldrene har rett til å klage på enkeltvedtaket.
En sakkyndig vurdering er et dokument fra PPT som viser om barnet trenger spesialpedagogisk hjelp, og som gir råd om hva slags tilbud barnet, foreldrene eller barnehagen bør få.
En sakkyndig vurdering består av to deler
- En utredning av barnets behov
- En anbefaling eller tilråding av om barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp, og hva hjelpen bør inneholde
Det er PPT som lager en sakkyndig vurdering. PPT skal utrede barnet, og gi en tilråding eller anbefaling til kommunen om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp eller ikke. PPT kan også be andre sakkyndige organer om å vurdere barnet. Det er kommunen som bestemmer hvilket tilbud barnet skal få, i et enkeltvedtak.
Hvis et barn har spesielle utfordringer, kan han eller hun ha rett til spesialpedagogisk hjelp. Barnet kan ha rett på hjelp fra fødselen, og uansett om han eller hun går i barnehage eller ikke.
Hjelpen kan for eksempel være trening, stimulering eller støtte til personalet i barnehagen. Det kan for være støtte til språklig-, sosial- eller motorisk utvikling som er grunnleggende for barnets trivsel og helhetlige utvikling.
Spesialpedagogisk hjelp kan omfatte bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Den spesialpedagogiske hjelpen skal alltid inkludere tilbud om foreldrerådgivning,
Et barn kan ha behov for spesialpedagogisk hjelp fra fødsel. Den øvre grense for spesialpedagogisk hjelp er når barnet skal begynne på skolen. Dersom barnet har fått utsatt skolestart har han eller hun rett til spesialpedagogisk hjelp frem til skolestarten.
I veilederen vår Spesialpedagogisk hjelp gir vi deg en oversikt over regelverket om barnets rett til spesialpedagogisk hjelp, slik at du er bevisst på hvilke rettigheter som er knyttet til spesialpedagogisk hjelp.
Dette gjelder blant annet vilkårene for hvem som har rett til spesialpedagogisk hjelp og hva slags hjelp barnet har rett til å få.
Barnehagen skal støtte barns utvikling ut fra deres egne forutsetninger og gi det enkelte barn og barnegruppen utfordringer. Den skal gi et individuelt tilpasset og likeverdig tilbud og bidra til en meningsfull oppvekst uansett funksjonsnivå, bosted, sosial, kulturell og etnisk bakgrunn.
Innholdet i barnehagen skal formes slik at det kan oppleves meningsfullt for det enkelte barn og gruppen. Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Det enkelte barnet må få støtte og utfordringer ut fra egne forutsetninger og bidra til et meningsfullt liv i fellesskap med andre barn og voksne. Personalet har ansvar for at alle barn, uansett funksjonsnivå, alder, kjønn og familiebakgrunn får oppleve at de selv og alle i gruppen er betydningsfulle personer for fellesskapet.
Barnehagens fysiske miljø skal utformes slik at alle barn får gode muligheter for å delta aktivt i lek og andre aktiviteter, uavhengig av alder og ferdighetsnivå.
Barnehagen har et særlig ansvar for å forebygge vansker og oppdage barn med særskilte behov. For disse barna kan det være aktuelt å gi et spesielt tilrettelagt tilbud. Tilretteleggingen kan gjelde både sosiale, pedagogiske og/eller fysiske forhold i barnehagen.
Klage på enkeltvedtak
PPT er rådgivende instans men det er kommunen som fatter enkeltvedtak. Det er til kommunen du skal rette en eventuell klage. Du kan klage på alle enkeltvedtak som kommunen gjør, det kan for eksempel gjelde vedtak knyttet til spesialundervisning, behandlingstid og tildeling av tjenester. Saksbehandlingen av klager reguleres av forvaltningsloven.
Mer om hvordan klage på et enkeltvedtak