Hvem kan få hjelp?
Midt-Telemark PPT gir tjenester etter barnehageloven og opplæringsloven til barn, unge og voksne med særskilte behov i Midt-Telemark kommune og Nome kommune, samt elever og lærlinger i videregående opplæring i kommunene Midt-Telemark, Nome, Notodden, Hjartdal og Tinn.
Mer om hvordan du søker hjelp
Hvordan få hjelp?
- Foreldre, elever over 15 år, barnehager, skoler og andre instanser, for eksempel helsesøster, kan søke råd hos PPT.
- Voksne eller vergen, voksenopplæringen og andre instanser kan også søke råd hos PPT.
Husk at en sak kan drøftes anonymt med PPT før det blir en formell sak og en henvisning. Som hovedregel er det barnets barnehage eller skole som sender henvisningsskjemaet til PPT.
Kontakt oss på PPT
Forskjellige type utfordringer
Utfordringer kan være knyttet opp mot faglige og/ eller sosiale vansker. PPT behandler både enkeltsaker/elevsaker og systemsaker (hvis barnehagen eller skole opplever utfordringer i gruppa/klassen som helhet ved for eksempel mobbing. PPT skal også kartlegge, gi råd og utarbeide sakkyndig vurdering for de barn og elever som har behov for det.
PPT utreder og gir råd og veiledning om barn, unge og voksne som har utfordringer som kan få konsekvenser for læring.
Eksempler på utfordringer er:
- Språk- og talevansker
- Konsentrasjonsvansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Atferdsvansker
- Syn- og hørselsvansker
- Generelle lærevansker eller fagvansker
- Lese- og skrivevansker
- Matematikkvansker
- Nonverbale lærevansker
Kommuner henter inn råd blant annet i disse sakene
- Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder
- Tidligere skolestart
- Utsatt skolestart
- Tegnspråkopplæring før opplæringspliktig alder
- Spesialundervisning på skolen for voksne med behov for grunnskoleopplæring
- Fritak fra opplæringsplikten
- Tegnspråkopplæring i grunnskolen
- Punktskriftopplæring m.m. i grunnskolen
Mer om PPTs oppgaver
PP-tjenesten skal hjelpe barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling slik at de tilrettelegger for barn, elever og voksne med særskilte behov.
I følge rammeplanen skal barnehagen tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også for barn som har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder.
I følge opplæringsloven § 1-3 skal opplæringen tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte eleven.
PP-tjenesten skal samarbeide med barnehagene og skolene om tidlig innsats og forebygging. Tjenesten skal gi generell støtte til god faglig og sosial utvikling for barn og elever.
Det systemrettede arbeidet kan foregå i:
- et tverrfaglig samarbeid
- barnehage og skole
- avdelingen/gruppen/på trinnet
Arbeidet kan foregå ved deltakelse i møter, samtaler og andre rådgivningsaktiviteter.
Noen eksempler på hva PP-tjenestens systemrettede arbeidsoppgaver kan være:
- bistå i utviklingsprosjekter på kommunalt nivå, for eksempel Språkløyper og Vurdering for læring
- bistå i tverrfaglige samarbeidsfora, for eksempel tverrfaglige team og tidlig innsatsteam
- gi informasjon om andre aktuelle hjelpeinstanser
- bistå i individsaker som kan styrke barnehagens og skolens generelle kompetanse til å oppdage vansker tidligere og sette i verk tiltak på et tidligere tidspunkt
- bistå, holde innlegg, arrangere møter for foreldre, pedagoger, lærere og ledere om faglige og sosiale temaer, for eksempel om bruk av digitale hjelpemidler, alternativ- og supplerende kommunikasjon, psykososial utvikling
- bistå, utarbeide rutiner, holde innlegg, arrangere møter for pedagoger, lærere og ledere om strukturelle- og organisasjonsmessige temaer, for eksempel om individuelle opplæringsplaner, bruk av kartleggingsverktøy, spesialpedagogiske regler og rutiner
Hvis det er bekymringer rundt et barns eller elevs utvikling eller læring, kan dette drøftes anonymt med PP-tjenesten før det blir en formell sak i form av en henvisning.
Etter henvisning skal tjenesten utarbeide sakkyndige vurderinger blant annet i disse sakene:
- spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder (barnehageloven § 19 a)
- tegnspråkopplæring før opplæringspliktig alder (barnehageloven § 19 h)
- tidlig skolestart (opplæringsloven § 2-1 tredje ledd)
- utsatt skolestart (opplæringsloven § 2-1 tredje ledd)
- fritak fra opplæringsplikten (opplæringsloven § 2-1 fjerde ledd)
- spesialundervisning (opplæringsloven § 5-1
- tegnspråkopplæring i grunnskolen (opplæringsloven §§ 2-6 )
- punktskriftopplæring m.m. i grunnskolen (opplæringsloven §§ 2-14 og 3-10)
- alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) (opplæringsloven §§ 2-16
- spesialundervisning for voksne på grunnskolens område (opplæringsloven § 4 A-2)
PPT har taushetsplikt
Opplysninger om barnet eller ungdommen er unntatt offentlighet, og blir ikke gitt videre uten at foreldrene har godtatt det. Opplysninger om voksne blir ikke gitt videre uten at han eller hun eller dennes verge har godtatt det. Informasjonen oppbevares i en egen journal eller mappe etter retningslinjer fra Datatilsynet.
Klagemuligheter
PPT er rådgivende instans men det er kommunen som fatter enkeltvedtak. Det er til kommunen du skal rette en eventuell klage. Du kan klage på alle enkeltvedtak som kommunen gjør, det kan for eksempel gjelde vedtak knyttet til spesialundervisning, behandlingstid og tildeling av tjenester. Saksbehandlingen av klager reguleres av forvaltningsloven.
Se mer informasjon om klageretten