Sjekk disse nettsidene for flere tips, og unngå tette rør
Unngå tette rør - sjekk nettsiden dovett.no
Unngå tette rør - sjekk nettsiden fettvett.no
Akutte problemer
Kontakt brann og redning.
Ledninger inne i hus og stikkledninger fra hus til kommunal hovedledning er huseiers ansvar.
Kommunen har ansvar for kommunale ledninger (hovedledning). Blir du som innbygger berørt av en driftshendelse på vårt vann- og avløpsnett, sender vi deg et varsel via SMS eller en talemelding til din fasttelefon.
Dersom du opplever problemer som du tror er på kommunal hovedledning, sjekk med naboer om de har samme problem. Kontakte så teknisk enhet eller teknisk vakttelefon (etter normal arbeidstid).
Vannlekkasje
Vannlekkasje inne
Kontakt rørlegger som kan lokalisere hvor bruddet er og utbedre skaden.
Vannlekkasje utendørs på private eiendom
Er det oppstått lekkasje på din private vannledning inn til ditt hus, kontakt rørlegger for å lokalisere hvor bruddet er. Dersom lekkasjen er mellom stoppekranen din og påkoblingen på kommunens hovedledning, skal kommunen stenge vannet på hovedledningen. Din rørlegger kontakter kommunen for vannavslag, samt varsler berørte abonnenter.
Vannlekkasje på kommunal vannledning
Ring teknisk enhet.
Vann/kloakk i kjeller og sluk
Rydd unna gjenstander for å unngå vannskader. Kontakt rørlegger så får du hjelp til å finne ut hvor feilen ligger. Har vannet foråsaket at noe er ødelagt eller skadet, ta kontakt med ditt forsikringsselskap for opprydding og taksering.
Vond lukt fra sluk
Oftest skyldes vond lukt fra sluk at vannlåsen er tom for vann. Hell noen liter vann ned i sluket. Hvis lukten vedvarer, kontroller luftinntaket/ ventilator i rommet. Ved tett eller manglende ventilasjon, vil det oppstå problemer med lukt fra sluk/avløp. Ta kontakt med rørlegger eller ventilasjonsfirma (VVS).
Vannet er borte
Sjekk oversikt over driftshendelser på vår nettside for informasjon om årsak. Undersøk med naboer om de har mistet vannet. Dersom boligen har lekkasjesikring, sjekk om denne har stengt vannet.
Hvis kommunen ikke har varslet om hendelser på vannledningsnettet i ditt område, ta kontakt med teknisk enhet. Etter normal arbeidstid, kontakt teknisk vakttelefon.
Dårlig vanntrykk
Ved plutselig dårlig trykk eller liten vannmengde når du skrur på springen, sjekk om du fått varsel fra kommunen. Undersøk med naboer om de opplever samme problem. Har ikke kommunen varslet om hendelser på vannledningsnettet i ditt område, ta kontakt med teknisk enhet. Etter normal areidstid, kontakt teknisk vakttelefon.
Har du problemer med vanntrykket/ liten vannmengde i springen over tid, kontakt rørlegger.
Misfarget vann
Du kan til tider oppleve å få misfarget vann i kranen. Det er svært sjelden det medfører helserisiko å drikke vannet. Vi følger vannprøveprogram godkjent av Mattilsynet. Ved avvik varsles innbyggerne.
Hva gjør jeg?
- La kaldtvannet renne til det er klart.
- Tapp fra første kran etter hovedstoppekran, da drar du minst mulig misfarget vann inn i rørsystemet ditt. Merk: I sommerhalvåret er utekrana det beste tappestedet.
- Unngå å skru på varmtvannet til misfargingen er borte slik at det misfargede vannet ikke kommer inn i varmtvannsberederen.
- Vent med å bruke oppvaskmaskin og vaskemaskin til vannet er klart igjen.
Full septiktank?
Hvis du har septiktank, kan årsaken til problemene være at tanken er full.
Kommunen har avtale med Norva24 om rutetømming av septiktankar. Er det behov for tømming utover dette, må du kontakte en septikentrepenør. Denne tjeneste må du då betale for selv. På hjemmesidene til Norva24, finner du kontaktinformasjon, tips og svar på ofte stilte spørsmål, og du kan selv søke opp og finne informasjon og egen tank. Kommunen tar gebyr for rutetømming.
Mer informasjon om med septiktank på norva24
Se priser for tømming