En aktivitetskontakt er en lønna person som over tid, gjennom samvær og ulike fritidsaktiviteter gir andre assistanse, støtte og oppfølging på fritiden.
De som trenger aktivitetskontakt er like forskjellige som alle andre. De kan, f.eks ha en funksjonshemming, lærevansker, en sykdom eller andre utfordringer og har ønske og behov for bistand for å oppnå en meningsfull fritid. Hva som oppleves som en meningsfull fritid er individuelt, men sosialt samvær er en fellesnevner.
Aktivitetskontakten tilbyr blant annet sosialt samvær etter behov og ledsagelse til ulike fritidsaktiviteter. Tjenesten skal hjelpe til med å bryte isolasjonen, utvide sosiale nettverk og utvikle sosiale ferdigheter.
Det er gratis å motta aktivitetskontakt, men du må selv regne med å dekke dine egne utgifter mens du er sammen med aktivitetskontakten, som for eksempel inngangspenger til svømmehall, kinobillett, mat osv.
FOR DEG SOM ØNSKER EN AKTIVITETSKONTAKT
Slik søker du om aktivitetskontakt
Det enkleste er å søke digitalt. Da vil du også kunne se søknaden din neste gang du logger inn. Du kan også laste ned søknadsskjemaet som pdf, fylle ut og sende inn til tjenestekontoret.
Etter at vi mottatt søknaden, vil du få besøk av en saksbehandler i kommunen som kartlegger dine ressurser og ditt hjelpebehov, før søknaden behandles. Behandlingstiden er normalt 4 uker. I noen tilfeller vil saksbehandlingen ta lenger tid, du vil da få et foreløpig svar.
Søk om tjenester digitalt
Last ned søknadsskjema som pdf
Hva skal søknaden inneholde?
Søknaden må inneholde beskrivelse av aktuell situasjon og begrunnelse for hvorfor det søkes om støttekontakt.
Klage på vedtak
Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, eller fått avslag, kan du klage.
Mer informasjon om hvordan klage på et vedtak
FOR DEG SOM ØNSKER BLI AKTIVITETSKONTAKT
Kulturenheten har ansvaret for å rekruttere aktiviteskontakter, har du spørsmål kontakt Marita Valkeinen konsulent kultur og fritid.
Som aktivitetskontakt jobber du som oppdragstaker i Midt-Telemark kommune og du binder deg for minst et år.
Søk om å bli aktivitetskontakt
Hvem kan bli aktivitetskontakt?
Alle som føler de har et overskudd å gi av, og som ønsker å gjøre en forskjell for en annen person kan blir aktivitetskontakt. Du trenger ingen spesiell utdanning, kommunen gir nødvendig opplæring og veiledning ved behov.
Du:
- Liker å jobbe med mennesker
- Har gode samarbeidsevner og kan være en god rollemodell
- Kan jobbe en til en, eller være motivator for en gruppe
- Er over 18 år
Forutsetninger
- Du overholder regler og lover
- Du holder avtaler og kan sette grenser
- Du forholder deg profesjonelt til din rolle som aktivitetskontakt
- Du bruker ikke alkohol eller rus under oppdrag eller i lag med bruker
Praktisk informasjon for aktivitetskontakter
Du kan legge opp arbeidsdager og timer selv, i samråd med bruker, ut i fra vedtak, ønske og behov.
Det er krav om politiattest for personer som skal yte helse- og omsorgstjenester til barn og personer med psykisk utviklingshemming.
Dersom du må fremlegge politiattest vil du motta søknadsskjema og bekreftelse på at det er krav om politiattest fra koordinator. Du har selv ansvar for å innhente politiattesten.
Søk om politiattest på politi.no
Du leverer timeliste elektronisk innen den 1. hver måned, og lønn utbetales den 12. i hver måned.
- Se veiledning for hvordan levere lønnsskjema
- Se veiledning for hvordan levere utlegg
- Se veiledning for hvordan levere reiseregning
Aktivitetskontaktordningen oppfordrer til jevn og regelmessig aktivitet sammen med bruker. Likevel gir vi rom for noe oppsparing av enkelttimer, utlegg og km som kan brukes om det planlegges lenger turer eller større aktiviteter. Ved større oppsparing, kontakt koordinator for veiledning.
Oppdragstakerar er ikkje arbeidstakar og har difor ikkje rett på feriepengar, jf. ferieloven §2
Du må melde ifra til koordinator og brukerens primærkontakt ved sykdom eller annen grunn til arbeidsavbrudd så tidlig som mulig.
Du får ikke lønn ved sykdom/avbrudd (til f.eks. eksamen, reiser eller annet). Ved sykdom betales det isteden ut sykepenger fra Folketrygda. Dette skjer først etter 16 dagers sykefravær. Det er reglene i folketrygdloven om egenmelding/sykemelding som ligger til grunn for avtalen. Nærmere opplysninger kan du få ved å kontakte ditt NAV-kontor.
Som aktivitetskontakt er du ikke innmeldt i pensjonsordningen til kommunen.
Som aktivitetskontakt har du taushetsplikt. Det innebærer at du ikke skal la utenforstående få kjennskap til personlig informasjon rundt den person du er aktivitetskontakt før. Taushetsplikten kan kun oppheves av brukeren selv eller av dennes verge/pårørende. Det er viktig å huske at taushetsplikten gjelder fra første kontaktpunkt/informasjonsutveksling, og gjelder også etter at aktivitetskontaktoppdraget er avsluttet.
Det er 1 måneds gjensidig oppsigelsestid. Du har rett til å få tjenestebevis ved endt oppdrag.