En aktivitetskontakt er en lønna person som gir assistanse, støtte og oppfølging til andre slik at de kan delta på kultur- og fritidsaktiviteter.
Målet er å hjelpe andre mennesker med å oppnå en meningsfull fritid hvor de kan oppleve mestring og selvstendighet i fritidsaktiviteter.
De som trenger aktivitetskontakt kan ha funksjonsutfordringer, en sykdom eller andre utfordringer, der deltakelse på kultur- og fritidsaktiviteter kan bidrar til bedre helse, bryte isolasjonen, utvide sosiale nettverk og utvikle sosiale ferdigheter.
Tjenesten er gratis, men brukeren må dekke egne utgifter til aktivitet og transport.
FOR DEG SOM ØNSKER EN AKTIVITETSKONTAKT
Slik søker du om aktivitetskontakt
Det enkleste er å søke digitalt, så kan du se søknaden din neste gang du logger inn. Du kan også laste ned og sende inn søknadsskjemaet som pdf.
Når tjenestekontoret har mottatt søknaden, får du besøk av en saksbehandler som vurderer ressursene og hjelpebehovet ditt. Behandlingstiden er vanligvis 4 uker, men kan i noen tilfeller ta lenger tid, og du vil da få et foreløpig svar.
Søk om tjenester digitalt
Last ned søknadsskjema som pdf
Hva skal søknaden inneholde?
Søknaden må inneholde en beskrivelse av den aktuelle situasjonen og en begrunnelse for ønsket om aktivitetskontakt.
Klage på vedtak
Dersom du er misfornøyd med vedtaket eller har fått avslag, kan du klage.
Mer informasjon om hvordan klage på et vedtak
FOR DEG SOM ØNSKER BLI AKTIVITETSKONTAKT
Søk om å bli aktivitetskontakt
Hvem kan bli aktivitetskontakt?
Du:
- Trenger ingen spesiell utdanning, opplæring gis etter behov
- Liker å arbeide med mennesker
- Har gode samarbeidsevner og kan være en god rollemodell
- Kan jobbe én til én eller fungere som motivator for grupper
- Er over 18 år
Forutsetninger
- Du forplikter deg til en bestemt tidsperiode
- Du overholder regler og lover
- Du kommuniserer tydelig, holder avtaler og setter grenser
- Du opptrer profesjonelt i din rolle som aktivitetskontakt
- Du unngår alkohol og rusmidler under oppdrag eller i samvær med brukeren
Praktisk informasjon for aktivitetskontakter
Alle brukere får en individuell vurdering av hvor mange timer aktivitetskontakt de innvilges. Dette vedtaket fastsetter maks antall timer for aktivitet per måned.
Timene kan benyttes fleksibelt innen måneden, slik at hvis noen timer faller bort en uke, kan de tas igjen senere i måneden.
Det er opp til deg og bruker å bli enige om hvilke dager eller tidspunkt aktiviteten skal gjennomføres. Noen brukere foretrekker faste dager og tider, mens andre er mer fleksibel og avtaler dette uke til uke.
Det kreves politiattest for personer som skal yte helse- og omsorgstjenester.
Du vil motta et skriv med bekreftelse på formål, sammen med oppdragsavtalen, slik at du kan søke om politiattest.
Søk om politiattest på politi.no
Du leverer timeliste elektronisk innen den 1. hver måned, og lønn utbetales den 12. i hver måned.
- Se veiledning for hvordan levere lønnsskjema
- Se veiledning for hvordan levere utlegg
Midt-Telemark kommune refunderer dine utlegg på inntil kr. 200,- per måned for utgifter tilknyttet oppdraget.
Brukeren dekker selv egne kostnader for aktivitet og transport
Oppdragstaker er ikke arbeidstaker og har derfor ikke rett på feriepenger, jf. ferieloven §2
Du må informere aktivitetskontakttjenesten og bruker (eventuelt primærkontakt/foresatte) om sykdom eller andre grunner for arbeidsavbrudd så tidlig som mulig.
Lønn utbetales kun for gjennomførte timer med bruker, noe som betyr at det ikke utbetales lønn ved sykdom eller avbrudd (for eksempel eksamen, reiser eller lignende). Ved sykdom utbetales sykepenger fra Folketrygden etter 16 dagers sykefravær. Avtalen bygger på reglene i folketrygdloven om egenmelding og sykemelding. For mer informasjon, kontakte ditt NAV-kontor.
Som aktivitetskontakt er du ikke innmeldt i pensjonsordningen til kommunen.
Som aktivitetskontakt har du taushetsplikt. Dette betyr at du ikke skal dele personlig informasjon om personen du er kontaktperson for med utenforstående. Taushetsplikten kan kun oppheves av brukeren selv eller deres verge/pårørende.
Det er viktig å merke seg at taushetsplikten gjelder fra første kontakt og også fortsetter etter at oppdraget er avsluttet.
Det er 1 måneds gjensidig oppsigelsestid.
Du har rett til tjenestebevis ved endt oppdrag.