Utfyllende informasjon finner du på Helsedirektoratet sine sider under "Salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater, e-sigaretter".
Frist for registrering
Registrering må skje senest 14 dager før salget starter, for å sikre at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.
Registrering i Tobakkssalgsregisteret
Registrering og vedlikehold i Tobakkssalgsregisteret gjøres via:
Plikt til å oppdatere opplysninger
For å sikre at registeret og ordningen, inkludert tilsynet, fungerer optimalt, er det viktig at registeret inneholder oppdaterte og korrekte opplysninger.
OBS! Virksomhetene plikter å oppdatere registrerte opplysninger innen 30 dager ved endringer, jf. forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. § 12.
Tobakkstilsyn
Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbrukere i Midt-Telemark kommune. Alle steder skal kontrolleres minst en gang i året, og kommunen skal årlig utføre minst to ganger så mange tilsyn som det er salgssteder i kommunen.
Hva kontrolleres?
- At varene er kjøpt fra en registrert grossist
- At tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- At salgsstedet har en internkontroll som er tilpasset det enkelte salgssted
- At det ikke reklameres for tobakksvarer
- At tobakksvarer og tobakksutstyr er oppbevart slik at det ikke er synlig for kunder
- At tobakksvarene er lovlige
Internkontroll
For å sikre at krav etter tobakksskadelovgivningen overholdes, skal salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater føre internkontroll.
Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold og ha det omfang som er nødvendig for å overholde krav i tobakksskadeloven og i bestemmelser fastsatt i medhold av denne.
Internkontrollen skal dokumenteres skriftlig og dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig for tilsynsmyndigheten.
Internkontrollens utforming (Lovdata)
Eksempel på en internkontroll som kan lastes ned og fylles ut (ODT, 13 kB)
Tilsynsavgift
Alle salgssteder må betale en årlig tilsynsavgift som justeres årlig i forskrift. For faste salgssteder er tilsynsavgiften i 2025 på kr. 5.720,-. Registrerte salgssteder mottar en faktura av kommunen.
Midlertidige salgssteder må betale en årlig tilsynsavgift på kr. 1.530,-. Midlertidig salg er salg opptil 30 dager (f.eks en festival eller lignende).
Lov og forskrift
Tobakksskadeloven
Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv.
Forskrift om forbud mot tobakksreklame m.v