Om oppmåling av ny grense
Grensepunktene blir merket, målt inn og nye grenser registreres i eiendomsregisteret. Det skrives og signeres en avtale/erklæring med vitneunderskrifter som blir som et "skjøte". Evt. pantefrafall blir gjort av pantehaver (bank) for det arealet som skal bytte eier.
Se priser for arealoverføring
Hvordan søker du om arealoverføring?
1. Finn planer og bestemmelser
For å finne ut hva som er tillatt på eiendommen din, må du sette deg inn i regler, planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom. Se nedenfor hvordan du finner planer og bestemmelser for eiendommen din.
Situasjonskart
Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no.
Eposten må inneholde:
- Adresse
- Gårds -og bruksnr
Kommunekart.com
arealplaner.no
2. Sjekk om det er noe du må ta hensyn til
Dersom søknaden avviker fra kommunens reguleringsplan må du søke om reguleringsendring. Kontakt teknisk enhet for mer informasjon om reguleringsendring.
Mer informasjon om søknad om dispensasjon
3. Tegne inn forslag på nye eiendomsgrenser
Bruk situasjonskart for eiendommen og tegn inn forslag til nye eiendomsgrenser. Dette kartet skal følge med søknad og nabovarsel til kommunen.
4. Orientere naboene
- Bestill naboliste fra kommunen. Alle på denne listen må varsles. Står kommunen oppført på listen må de også varsles. Kommunen kan gi fritak.
- Fyll ut nabovarselet og samle tegningene og annen dokumentasjon som naboene skal få.
- Du kan laste ned skjemaer for nabovarsel eller sende nabovarsel digitalt.
Send elektronisk nabovarsel
Del ut nabovarsel til hver nabo på nabolisten
Er det flere eiere/festere av en eiendom? Da må alle få eget varsel. Du kan kombinere leveringsmåtene 1, 2, 3 og 4:
- Personlig overlevering. Leverer du nabovarselet på døra, kan naboen signere med en gang på at de har mottatt varselet. Har ikke naboen innvendinger, kan de samtidig signere på at de samtykker til byggeplanene
- Sende på e-post eller sms. Varselet er kun gyldig hvis mottaker bekreftet at varselet er mottatt. Automatisk svar holder ikke.
- Sende rekommandert. Husk å få Posten til å kvittere for hvem du har varslet. Svarfristen begynner å løpe fra datoen på kvitteringen. Naboen trenger ikke svare.
- Sende digitalt via Altinn (Send eNabovarsel). Svarfristen begynner å løpe fra datoen du sender varselet. Naboen trenger ikke svare.
Må jeg varsle alle på lista?
Kommunen kan gi deg fritak fra å varsle enkelte naboer, hvis naboens interesser ikke vesentlig berøres.
Merknader
Du må vente i 14 dager før du sender søknaden til kommunen. Dette er fordi naboene skal ha tid til å sette seg inn i saken og kunne komme med merknader. Du slipper å vente hvis alle naboene bekrefter at de samtykker til søknaden.
Ingen merknader fra naboer?
Da kan du sende inn søknaden! Legg ved kvitteringene som viser at alle naboene har blitt varslet og en kopi av nabovarselet med alle vedlegg.
Har noen gitt merknader?
Vurder ut fra merknadene om du bør endre søknaden og varsle alle naboer på nytt, eller sende inn søknaden som den er, med alle merknader og dine kommentarer til hver enkelt merknad.
5. Fyll ut søknaden og send inn
Pass på at søknaden er komplett når du sender den til kommunen, så sparer du masse ekstraarbeid. Du kan sende inn søknaden når fristen for nabovarselet har utløpt eller hvis alle naboene har samtykket til dine planer.
Sørg for at du legger ved alle dokumenter og vedlegg som kan være relevante for søknaden din.
Hva skal søknaden innholde?
- Søknadsskjema for deling av eiendom
- Kopi av nabovarsel og evt vedlegg
- Kvittering for nabovarsel
- Situasjonsplan - et situasjonskart som viser ønsket grense (i målestokk 1:500/1:1000)
- Kopi av skylddelingsforretning/målebrev/avtaler for eiendommen
Dokumentasjon som eventuelt må legges ved:
- Erklæring om rettigheter i fast eiendom - dersom tilkomst går over annen manns egendom, må det legges ved dokumentasjon (vegrett) som sikrer lovlig tilkomst frem til alminnelig veg.
- Eventuelt søknad om reguleringsendring - dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen.
- Eventuelle nabomerknader sammen med dine kommentarer
- Opplysninger om eventuelle heftelser som ligger på det aktuelle arealet
- Ved evt. pant på avgivereiendommen må dette slettes eller det må tinglyses erklæring om pantefrafall.
- Eventuell fullmakt
Mener kommunen at søknaden din mangler relevant dokumentasjon? Da vil du få den i retur. Saksbehandlingstiden begynner først å løpe når søknaden din er komplett.