Grensejustering eller arealoverføring?
- Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent av den minste eiendommens areal, men maksimalt 500 m2. Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.
- Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring.
Se prosessen ved grensejustering vs arealoverføring (PDF, 50 kB)
Grensejustering
Søknaden består av to hovedprosesser
- Søknad om grensejustering
- Oppmålingsforretning
Grensepunktene blir merket og nye grenser registreres i eiendomsregisteret - grensejustering krever ikke tinglysning.
Saksbehandlingstid for grensejustering er inntil 12 uker. Etter at oppmålingsforretning er gjennomført blir endringene ført inn i matrikkelen og i kartverket, og nytt matrikkelbrev sendes til deg.
Se priser for grensejusteringer i dokumentet - Gebyrer 2023 (PDF, 681 kB)
Hvordan søker du om grensejustering?
1. Finn planer og bestemmelser
For å finne ut hva som er tillatt på eiendommen din, må du sette deg inn i regler, planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom.
Situasjonskart
Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no.
Eposten må inneholde:
- Adresse
- Gårds -og bruksnr
Kommunekart.com
arealplaner.no
2. Sjekk om det er noe du må ta hensyn
Dersom søknaden avviker fra kommunens reguleringsplan må du søke om reguleringsendring.
Kontakt teknisk enhet for mer informasjon om reguleringsendring.
3. Tegne inn forslag på nye eiendomsgrenser
Bruk situasjonskart for eiendommen og tegn inn forslag til nye eiendomsgrenser. Dette kartet skal følge med søknaden til kommunen.
Situasjonskart
Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no.
Eposten må inneholde:
- Adresse
- Gårds -og bruksnr
Kommunekart.com
arealplaner.no
4. Fyll ut søknaden og send inn
Pass på at søknaden er komplett når du sender den til kommunen, så sparer du masse ekstraarbeid! Du kan også laste ned søknadsskjema på nett og sende inn til kommunen.
Sørg for at du legger ved alle dokumenter og vedlegg som kan være relevante for søknaden din.
Hva skal søknaden innholde?
- Søknadsskjema for deling av eiendom
- Kopi av nabovarsel og evt vedlegg
- Kvittering for nabovarsel
- Situasjonsplan - et situasjonskart som viser ønsket grense (i målestokk 1:500/1:1000)
- Kopi av skylddelingsforretning/målebrev/avtaler for eiendommen
Dokumentasjon som eventuelt må legges ved:
- Erklæring om rettigheter i fast eiendom - dersom tilkomst går over annen manns egendom, må det legges ved dokumentasjon (vegrett) som sikrer lovlig tilkomst frem til alminnelig veg.
- Eventuelt søknad om reguleringsendring - dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen.
- Eventuelle nabomerknader sammen med dine kommentarer
- Opplysninger om eventuelle heftelser som ligger på det aktuelle arealet
- Ved evt. pant på avgivereiendommen må dette slettes eller det må tinglyses erklæring om pantefrafall.
- Eventuell fullmakt
Mener kommunen at søknaden din mangler relevant dokumentasjon? Da vil du få den i retur. Saksbehandlingstiden begynner først å løpe når søknaden din er komplett.