Sammenslåing av eiendommerDer en eiendom består av flere gårds- og bruksnumre er det ønskelig at disse slås sammen så langt det er mulig. Behandlingstiden er 6 uker, og etter at sammenslåingen har blitt tinglyst, blir det sendt ut nytt matrikkelbrev til alle de berørte eiendommene. Sammenslåing av eiendommer er gratis. Viktige begrensninger Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal. Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere. Det må derfor være helt lik eller ingen pant/heftelse på alle eiendommer som skal sammenslås. Hvordan søke om sammenslåing av eiendommer? For å kunne slå sammen eiendommer må noen forutsetninger være til stede, det må være samme eier på gårds- og bruksnumrene som skal slås sammen, og det må ikke være tinglyste heftelser som hindrer sammenslåing. Kommunen innhenter opplysninger om tinglyste heftelser og bidrar til å ordne opp i disse når kravet er kommet inn. 1. Last ned og fyll ut søknadsskjema Last ned søknadsskjema 2. Legg ved et situasjonskart over de eiendommer saken gjelder. Hvordan bestille bestemmelser og situasjonskart for din eiendom? Situasjonskart Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no. Eposten må inneholde: Adresse Gårds -og bruksnr Kommunekart.com arealplaner.no 3. Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet. 4. Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen. Sjekk grunnbøkene via seeiendom.no.