Barnevernet kan sette inn ulike hjelpetiltak for å øke foreldrekompetansen, kompensere for mangler i omsorgen, eller avlaste foreldrene.
Målet med hjelpetiltak er å bidra til positiv endring hos barnet eller i familien. Hjelpetiltak skal rettes mot den bekymringen som er meldt om barnet og barnets omsorgssituasjon.
Noen hjelpetiltak kan være direkte knyttet til barnet, mens andre vil rette seg mot foreldrene. Ofte vil det være nødvendig med en kombinasjon av tiltak for å hjelpe barnet og familien på best mulig måte.
Hjelpetiltak kan settes inn for kortere og lengre perioder, alt ettersom hvilket tiltak som er hensiktsmessig for den enkelte familie. I visse situasjoner kan hjelpetiltak strekke seg over mange år. Slike tiltak kan eksempelvis være støttekontakt, barnehageplass, avlastningshjem etc.
Kontakt barneverntjenesten for hjelp og veiledning
Er du i en vanskelig livssituasjon, og har behov for hjelp og støtte til å ivareta egne barns omsorgsbehov? Kontakt barneverntjenesten via brev eller telefon, vi har et ansvar for å hjelpe deg og din familie.
Vi oppfordrer til ikke å sende sensitive personopplysninger per e-post.
Hva skjer når jeg kontaktet barneverntjenesten?
En barnevernssak starter med en melding til barneverntjenesten. Veldig ofte er det familien selv som kontakter barnevernet med ønske om hjelp.
Gangen i en barnevernssak
- Bekymringsmelding
- Undersøkelse
- Tiltak
- Oppfølging
Mer informasjon om fasene i en barnevernssak