Midt-Telemark kommune

Møtekalender

Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 17.04.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 17.04.2023

Kommunestyret
17.04.2023 16:00 - 21:00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:17.04.2023 16:00 - 21:00
Møtested:Kommunestyresalen - Midt-Telemark kommunehus
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 17.04.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 17.04.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av protokoll Hoveddokument 275KB

    28/23 - 23/10535 - Godkjenning av protokoll

    Journaldato: 30.05.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 21.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokoll frå førre møte vert godkjent som den ligg føre.



    Behandling

    Tilrådinga vart samrøystes vedteke.

  • Referatsaker Hoveddokument 289KB

    29/23 - 23/12076 - Referatsaker

    Journaldato: 30.05.2023  1 dokument
    Brevdato: 11.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Referatsakene vert teke til orientering.



    Behandling

    Tilrådinga vart samrøystes vedteke.

  • Statsforvaltaren si vurdering av budsjett og 2023 og økonomiplan 2024-2026 for Midt-Telemark kommune Hoveddokument 2MB

    1 - 23/11014 - Statsforvaltaren si vurdering av budsjett 2023 for Midt-Telemark kommune

    Journaldato: 27.03.2023  Avsender(e): Statsforvalteren i Vestfold og Telemark   
    1 dokument
    Brevdato: 24.03.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: Stab
    Saksbehandler: Øystein Tveit

    Dokumenter

     
  • TV-aksjonen 2023 - Anmodning om opprettelse av kommunekomite Hoveddokument 605KB

    2 - 23/10314 - TV-aksjonen 2023 - Anmodning om opprettelse av kommunekomite

    Journaldato: 21.03.2023  Avsender(e): Fylkesaksjonsleder i Vestfold og Telemark   
    2 dokumenter
    Brevdato: 20.03.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: Ordfører
    Saksbehandler: Siri Blichfeldt Dyrland

    Dokumenter

     
  • Munnleg orientering om økonomisk status Hoveddokument 512KB
    Brevdato: 20.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Informasjonen takast til orientering.



    Behandling

    Ass. kommunedirektør Øtystein Tveit orienterte til saka.

    Tilrådinga vart samrøystes vedteke.

  • Taksering av eiendomsskatt. Hoveddokument 563KB

    31/23 - 23/11165 - Taksering av eiendomsskatt.

    Journaldato: 31.05.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 31.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk
    Saksbehandler: Vidar Lofthus

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret reduserar eigedomsskatten for 2023 med utgangspunkt i det opphavelege budsjettet for 2023, men legg til:
    • ein pårekneleg reduksjon i samla eigedomsskatt som følge av klager
    • kostnaden knytt til tidlegare kommunestyrevedtak av 5. 12.2022 om styrking av pedagogressursane i barnehagane.

    Endring av eigedomsskatten vert gjennomført ved å endre promillesatsen til 3,5 promille tilsvarande 4,5 millioner kroner.

    Kommunestyret ber kommunedirektøren greie ut korleis ein kan nytte botnfrådrag ved berekning av eigedomsskatt for 2024 med eit mål om å oppnå ein meir sosial rettferd i skattebelastninga.



    Behandling

    Kommunalsjef Vidar Lofthus orienterte til saka.

    Forslag fra Borgar Kaasa SP på vegne av SP, AP, KRF:

    Kommunestyret reduserar eigedomsskatten for 2023 med utgangspunkt i det opphavelege budsjettet for 2023, men legg til:
    • ein pårekneleg reduksjon i samla eigedomsskatt som følge av klager
    • kostnaden knytt til tidlegare kommunestyrevedtak av 5. 12.2022 om styrking av pedagogressursane i barnehagane.

    Endring av eigedomsskatten vert gjennomført ved å endre promillesatsen til 3,5 promille tilsvarande 4,5 millioner kroner.
    Kommunestyret ber kommunedirektøren greie ut korleis ein kan nytte botnfrådrag ved berekning av eigedomsskatt for 2024 med eit mål om å oppnå ein meir sosial rettferd i skattebelastninga.

    Forslag fra Ingemar Bråten H

    Resultatet av den vedtatte justering av eiendomsskatten for 2023 viser en økning på ca. 8,5 mill.
    Dette er en økning langt ut over det som var forventet og mer enn det som er rimelig.

    Høyre foreslår:
    1. Det innføres ett bunnfradrag på 1 mill.
    2. Promillesatsen settes til 3 promille.
    3. Pkt. 1 og 2 iverksettes med virkning for året 2023.

    Forslag fra Espen Lydersen på vegne av MDG, V og SV

    Kommunestyret opprettholder dagens eiendomsskattesatser.Kommunestyret ber kommunaldirektører utrede sosiale økonomiske konsekvensene av innføring av et bunnfradrag for eiendomsskatt

    Forslag fra Tom Ivar Gravklev FRP

    Midt-Telemark foreslår å heve bunnfradraget fra dagens nivå på 30 % til 40 % for bolig, hytte og landbruk.

    Votering

    Forslaget fra Evy Beate Stykket på vegne av V, MDG og SV falt med 20 mot 9 stemmer som ble avgitt for forslaget.

    Forslaget fra Ingemar Bråten H falt med 23 mot 6 stemmer som ble avgitt for forslaget.

    Forslaget fra Tom Ivar Gravklev FRP falt med 23 mot 6 stemmer som ble avgitt for forslaget.

    Forslaget fra Borgar Kaasa på vege av SP, AP og KRF ble vedtatt med 20 mot 9 stemmer som stemte mot forslaget.

  • Pedagogressurs kommunale barnehager Hoveddokument 634KB
    Brevdato: 30.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Oppvekst
    Saksbehandler: Hege Flaatin

    Dokumenter

     

    Vedtak

    I tråd med formannskapsvedtak 27.03.23, blir barnhagetilbudet styrket. Formannskapet har bedt kommunedirektøren legge fram forslag til finansiering. Kostnaden i 2023 er estimert til kr. 850.000 og finansieres med økt inntekter fra eiendomsskatt.

    Årskostnaden på kr 2.025.000 blir innearbeidet i budsjett for 2024 med tilhørende økonomiplan.



    Behandling

    Forslag fra Evy Beate Stykket V

    Grunna utfordringar med å få den krevjande økonomiske situasjonen i balanse og med stadig store rammekutt som ikkje er effektuert, må styrkinga av pedagogressursane i dei kommunale barnehagane setjast på vent. Når rammekutt for oppvekstsektor er effektuert skal dette tiltaket sjåast som eit prioritert område. Det bes om at det gjennom tertialrapporteringa tydeleggjerast om tiltaket kan effektuerast innafor dei budsjettera rammene til oppvekst inneverande år. Dersom dette ikkje let seg gjera ber ein kommunedirektøren sjå på tiltaket opp imot budsjettprosessen 2024.

    Forslaget fra Evy Beate Stykket V falt med 21 mot 8 stemmer som stemte for forslaget.

    Innstillinga ble vedtatt med 27 mot 2 som stemte mot forslaget.

  • Startlån til videreutlån - utviding av låneramma Hoveddokument 462KB
    Brevdato: 24.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab
    Saksbehandler: Øystein Tveit

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Midt-Telemark kommunestyre vedtar å auke låneramma for startlån frå 20.000.000,- til 30.000.000,-.



    Behandling

    Forslag fra Evy Beate Stykket V
    Utsettelsesforslag

    Alle økonomiske justeringar bør takast samla og samstundes med rullering av budsjett slik at ein kan sjå heilskapen

    Utsettelsesforslaget fra Evy Beate Stykket V falt med 24 mot 5 stemmer som stemte for utsettelsesforslaget.

    Formannskapets forslag ble enstemmig vedtatt

  • Valg av medlem til formannskapet - Nyvalg etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø Hoveddokument 424KB
    Brevdato: 08.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Komunestyret velger Helle Friis Knutzen, MDG som nytt medlem i formannskapet etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø.

    Espen Lydersen MDG velges som nytt 4. vara til formannskapet







    Behandling

    Forslag Ordfører Siri Bilichfeldt Dyrland:

    Komunestyret velger Helle Friis Knutzen MDG som nytt medlem i formannskapet etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø.
    Espen Lydersen MDG velges som nytt 4. vara til formannskapet

    Forslaget fra ordføreren ble enstemmig vedtatt.

  • Valg av varaordfører Hoveddokument 502KB

    35/23 - 23/8938 - Valg av varaordfører

    Journaldato: 31.05.2023  1 dokument
    Brevdato: 08.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak



    Kommunestyreret velger Borgar Kaasa SP som varaordfører etter Ingebjørg Nordbø ut valgperioden.

    Varaordføreren velges også til følgede verv:

    Varaordfører er Medlem i Nome og Midt-Telemark Interkommunale politiske råd (IPR).
    Varaordfører Medlem i Forhandlingsutvalget.
    Varaordfører Varamedlem i Politirådet

    Vararepresentant  Sør-Øst 110 IKS
    1. vararepresentant til Vestfold og Telemark revisjon IKS

    Vararepresentant Telemarkskanalen Regionalpark KO

    Vararepresentant Telemark Innkjøpssamarbeid KOF




    Behandling

    Helle Friis Knutzen MDG foreslo Borgar Kaasa SP .

    Innstillinga med forslaget fra Helle Friis Knutzen MDG ble enstemmig vedtatt.

  • Valg av medlem til råd og utvalg - Nyvalg etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø Hoveddokument 608KB
    Brevdato: 10.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret velger som nytt medlem etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø:

    VALSTYRET

    Til ledig plass i VALSTYRET etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges :


    Som personlig vara i Valstyret velges: Espen Lydersen, MDG.

    PARTSAMANSETT UTVAL
    Til 1. varamedlem i partsamansatt utvalg etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges:

    VALNEMNDA
    Til ledig plass i Valnemnda etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges :


    Som leder i valnemnda etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges: Borgar Kaasa SP

    Som nestleder velges: Torstein Haukvik, KRF.

    Nome og Midt-Telemark IPR velges varamedlem for ordfører : Per Simon Slettebø SP.



    Behandling

    Forslag fra Ordfører Siri Blichfeldt Dyrland:

    Kommunestyret velger som nytt medlem etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø:

    VALSTYRET

    Til ledig plass i VALSTYRETetter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges : Helle Friis Knutzen, MDG.


    Som personlig vara i Valstyret velges: Espen Lydersen, MDG.

    PARTSAMANSETT UTVAL
    Til 1. varamedlem i Partsamansatt utvalg etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges:

    VALNEMNDA
    Til ledig plass i Valnemnda etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges : Helle Friis Knutzen, MDG.


    Som leder i Valnemnda etter Ingebjørg Ørnulfsdatter Nordbø velges: Borgar Kaasa, SP

    Som nestleder velges: Torstein Haukvik, KRF.

    Nome og Midt-Telemark IPR velges varamedlem for ordfører : Per Simon Slettebø, SP.

    Forslaga fra ordføreren ble enstemmig vedtatt.

  • Val av overtakstnemnd (Klagenemnd) Hoveddokument 381KB
    Brevdato: 28.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Val av overtakstnemnd (Klagenemnd)

     


    Medlemmar                                   Personlege varamedlemmar:

    1. Kjetil Nyhus                                  Astrid Staurheim                                             Senterpartiet

    2. Geir Sønstebø                             Aslaug Norendal  (begge likestilte fra     Venstre)

    3. Karin Hagen                                  Espen Nordli-Eriksen                                     Ap

    4.  Svein Tore Bakås                         Asbjørn Botnen                                                    Høgre

    5. Sigbjørn Hjelmbrekke              Erik Bjørbæk                                                     Rødt

    6. Ane Cecilie Gremmetsen   SV          Espen Lydersen MDG                                                                               

    7. Bjørn Roger Aanesen                Gunnar Snippen                                              Frp

     

    Leiar: Kjetil Nyhus

    Nestleiar: Karin Hagen



    Behandling

    Borgar Kaasa la fram forslag innstilling fra Valnemnda

    Val av overtakstnemnd (Klagenemnd) for perioden 2019-23

     

    Valnemnda legg fram forslag til

    Medlemmar                                   Personlege varamedlemmar:

    1. Kjetil Nyhus                                  Astrid Staurheim                                             Senterpartiet

    2. Geir Sønstebø                             Aslaug Norendal  (begge likestilte fra     Venstre)

    3. Karin Hagen                                  Espen Nordli-Eriksen                                     Ap

    4.  Svein Tore Bakås                         Asbjørn Botnen                                                    Høgre

    5. Sigbjørn Hjelmbrekke              Erik Bjørbæk                                                     Rødt

    6. Ane Cecilie Gremmetsen   SV          Espen Lydersen MDG                                                                               

    7. Bjørn Roger Aanesen                Gunnar Snippen                                              Frp

     

    Leiar: Kjetil Nyhus

    Nestleiar: Karin Hagen

    Forslaget fra valnemnda ble enstemmig vedtatt.

  • Valgløfte 2023 Hoveddokument 412KB

    38/23 - 23/11631 - Valgløfte 2023

    Journaldato: 31.05.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 11.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Svein Taranrød

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Kommunestyret slutter seg til valgløfte for 2023.



    Behandling

    Forslaget ble enstemmig vedtatt.

  • Høring NOU 2023:4 Tid for handling (helsepersonellkommisjonen) Hoveddokument 916KB
    Brevdato: 22.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Helse og mestring
    Saksbehandler: Urban M. Eriksen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Det er gjort et grundig arbeid for å belyse utfordringene vi står overfor innenfor helse- og omsorgstjenesten i årene framover, og hva som må til for å gjøre den bærekraftig. Vi støtter opp under hovedkonklusjonene i NOU `en slik den foreligger.

    Vi ønsker i innstillingen å fremheve avsnittet Økende sprik mellom forventninger og muligheter – behov for begrensende valg (s.17).

    «Helsepersonellkommisjonen opplever et økende sprik mellom forventningene i befolkningen knyttet til omfang, kvalitet og utbredelse av helse- og omsorgstjenestene, og tjenestenes mulighet til å møte forventningene, som følge av personellmessige og finansielle begrensninger. Dette skaper frustrasjon blant alle involverte. Forventningene øker med medisinske fremskritt, og ønsker om økt standard i tjenestene. Det er forståelig at pasienter og brukere ønsker best mulig behandling og omsorg. Men det er nesten ingen grenser for hvor avanserte, kostbare og personellintensive tjenester som kan tilbys. En forutsetning for å utvikle en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste, er at de involverte – personellet, befolkningen og politikerne – har kunnskap om begrensninger og realiteter som utfordrer den offentlig finansierte helse- og omsorgstjenesten for hele befolkningen. Det er behov for en felles erkjennelse av tjenestenes realistiske omfang og kvalitet. Alle berørte parter må være med på dette; Stortinget, regjeringen, politikerne generelt, tilsynsmyndighetene, helseforetakene og kommunene, arbeidslivets parter, personellet, pasienter, brukere og pårørende. Alle har et viktig bidrag og må gjøre sitt for at forventningsspriket reduseres. Politikerne og helsepersonellet har for lite erfaring med å stå i begrensende valg, selv om det daglig prioriteres i tjenesten. Det er krevende, for alle, å begrense tilbudet til pasientene og brukerne, ikke minst for helsepersonellet som står i klinisk arbeid i møte med den enkelte pasient. Det er personellet som tar beslutninger om og som må formidle sine begrensende valg. Det er behov for større kompetanse og bevissthet rundt dette. For at personellet skal klare å stå i vanskelige begrensende valg, trengs det aktiv støtte fra alle de nevnte aktørene.»

    Helsepersonellkommisjonen er forankra i Hurdalsplattforma, og "skal etablere et kunnskapsgrunnlag og foreslå treffsikre tiltak i årene framover for å utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert personell i helse- og omsorgstjenestene i hele landet for å møte utfordringene i helse og sosialtjenesten på kort og lang sikt". I utgreiinga reserverer Bovinutvalet seg mot å gå inn på relevant kunnskap frå saksområde utanfor mandatet. Under tiltak om dimensjonering av framtidig personell i helse- og omsorgstjenestene legg utvalet likevel inn ei eiga gjennomgåande forutsetning: "Kommisjonen mener at det blir nødvendig at framtidige helse og omsorgstjenester tilbyr gode og tilgjengelige tjenester, men uten å øke antallet ansatte vesentlig" (s.117). Dette sitatet er ikkje heimla i mandatet eller i Hurdalsplattforma. Det er dessutan politikk og opp til folkevalde å fastslå. Dette svekker eit ellers solid framtidsretta arbeid og viktig fagleg og politisk debatt.


    -Det må tilretteleggast slik at menneskje med funksjonshemmingar i størst mulig grad kan delta i arbeidslivet. Vi treng alle ressurser for å ha nok folk i Helse.

    Midt-Telemark kommune mener det bør legges vekt på helsepersonellkommisjonens råd om bedre samhandling, god oppgavedeling, smarte arbeidstidsordninger, digitale løsninger og muligheter for kompetanseutvikling slik at helsepersonells kompetanse og kapasitet utnyttes best mulig.

    Vi mener imidlertid at rapporten ikke skal benyttes som et påskudd til å sentralisere helse- og omsorgstjenester i landet. Vi er heller ikke enig i rådet om utredning av en ny sykehusstruktur i Norge. Med en eldrende befolkning vil det ikke være mulig å senke etterspørselen etter helse- og omsorsgtjenester. Det å redusere geografiske tilbud i regi av det offentlige vil kun føre til økt privatisering av tjenesten.



    Behandling

    Forslag til tillegg fra Anne Grete Evju Sp:


    Midt-Telemark kommune mener det bør legges vekt på helsepersonellkommisjonens råd om bedre samhandling, god oppgavedeling, smarte arbeidstidsordninger, digitale løsninger og muligheter for kompetanseutvikling slik at helsepersonells kompetanse og kapasitet utnyttes best mulig.
    Vi mener imidlertid at rapporten ikke skal benyttes som et påskudd til å sentralisere helse- og omsorgstjenester i landet. Vi er heller ikke enig i rådet om utredning av en ny sykehusstruktur i Norge. Med en eldrende befolkning vil det ikke være mulig å senke etterspørselen etter helse- og omsorsgtjenester. Det å redusere geografiske tilbud i regi av det offentlige vil kun føre til økt privatisering av tjenesten.

    Vi foreslår også å ta inn tillegget fra Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne:
    -Det må tilretteleggast slik at menneskje med funksjonshemmingar i størst mulig grad kan delta i arbeidslivet. Vi treng alle ressurser for å ha nok folk i Helse.

    Innstillinga fra Utval for helse og velferd nle enstemmig vedtatt.

    Forslaget fra Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne ble enstemmig vedtatt.

    Forslaget fra Anne Grete Evu SP ble vedtatt med 27 mot 2 stemmer som stemte mot.

  • Overordnet samarbeidsavtale versjon 7.0. mellom STHF og kommunene Hoveddokument 528KB
    Brevdato: 22.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Helse og mestring
    Saksbehandler: Urban M. Eriksen

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Kommunestyret godkjenner revidert Overordnet samarbeidsavtale versjon 7.0. mellom STHF og kommunane.

    Kommunestyret gjev rådmann/kommunedirektør fullmakt til å signere reviderte avtaler utan

    politisk handsaming, når endringane er av ikkje-prinsipiell karakter.



    Behandling

    Innstillinga fra utvalget ble enstemmig vedtatt.

  • Revidering av flaggregler i Midt-Telemark kommune - framlegg frå arbeidsgruppa Hoveddokument 589KB
    Brevdato: 09.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunedirektør
    Saksbehandler: Per Dehli

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Følgende setninger innarbeides i flaggreglementet til Midt-Telemark Kommune.

    Dersom det etter reglementet eller etter godkjent søknad viser seg at det er konflikt mellom to flagg på samme flagg dag så har offisielle flaggdager prioritet.

    I Midt-Telemark kommune flagges det på offisielle flaggdager som faller på arbeidsdager. Unntaket er 17.mai, 8 mai og 1.mai.

    6.februar Samefolkets dag skal det flagges ned Samefolkets flagg på Bø torg.

    Det flagges med regnbue flagg på Bø torg i samme tidsrom som Oslo Pride og BØgdepride gjennomførast.

    Det forutsettes at flagg heising og firing gjennomføres i ordinær arbeidstid.

    Dersom ulike arrangører ønsker å bruke flaggstenger ved kommunale offentlige bygninger i forbindelse med konfirmasjon, gravferd eller et arrangement, må tillatelse til dette innhentes fra kommunen i god tid før arrangementet.

     

    Ved søknad må det framkomme ved hvilken flaggstang, i hvilket tidsrom og med hvilket flagg det ønskes å flagge. Søknad om flagging godkjennes av kommune direktøren, dersom søknaden kan karakteriseres som prinsipielle eller saker som medfører tvils- og fortolkningsspørsmål, skal behandles av formannskapet.

    Alle kostnader ved flagging fra kommunens flaggstenger skal dekkes av arrangøren, med unntak av dagene som er Oslo Pride og BØgdepride såfremt heising og firing foregår innenfor ordinær arbeidstid.



    Behandling

    Forslag fra Harald Kinch FRP:
    Følgende setninger innarbeides i flaggreglementet til Midt-Telemark Kommune.

    Dersom det etter reglementet eller etter godkjent søknad viser seg at det er konflikt mellom to flagg på samme flagg dag så har offisielle flaggdager prioritet.

    I Midt-Telemark kommune flagges det på offisielle flaggdager som faller på arbeidsdager. Unntaket er 17.mai, 8 mai og 1.mai.

     

     

    6.februar Samefolkets dag skal det flagges ned Samefolkets flagg på Bø torg.

    Det flagges med regnbue flagg på Bø torg i samme tidsrom som Oslo Pride og BØgdepride gjennomførast.

    Det forutsettes at flagg heising og firing gjennomføres i ordinær arbeidstid.

    Dersom ulike arrangører ønsker å bruke flaggstenger ved kommunale offentlige bygninger i forbindelse med konfirmasjon, gravferd eller et arrangement, må tillatelse til dette innhentes fra kommunen i god tid før arrangementet.

     

    Ved søknad må det framkomme ved hvilken flaggstang, i hvilket tidsrom og med hvilket flagg det ønskes å flagge. Søknad om flagging godkjennes av kommune direktøren, dersom søknaden kan karakteriseres som prinsipielle eller saker som medfører tvils- og fortolkningsspørsmål, skal behandles av formannskapet.

    Alle kostnader ved flagging fra kommunens flaggstenger skal dekkes av arrangøren, med unntak av dagene som er Oslo Pride og BØgdepride såfremt heising og firing foregår innenfor ordinær arbeidstid.

    Reglement med endringsforslag fra Haralf Kinck FRP ble enstemmig vedtatt.

  • Landsverkvegen - Søknad om bompengeavgift Hoveddokument 504KB
    Brevdato: 29.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: VAR og veg
    Saksbehandler: Lars Tore Svendsen

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Vegforeningen for Landsverkvegen for opprette bompengeavgift for ferdsel på Landsverkvegen. Vegforeningen kan sette bomavgift på opp til kr. 50,- pr. enkeltur og opp til kr. 500,- for årsskort.

    Straffegebyr for å ikke løse billett settes til kr. 500,-

    Oppsittere langs Landsverkvegen, samt besøkende til disse, skal ikke være pliktig å betale denne avgiften.

    Vedtaket er hjemlet i Veglovas §55 og §56.



    Behandling

    Innstillingable ntemmig vedtatt.

  • Søknad om skjenkebevilling for O`Learys Bø Hoveddokument 611KB
    Brevdato: 02.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat og service
    Saksbehandler: Jeanett Kaasa

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Jf. alkoholloven § 1-7 vedtar formannskapet følgende:

    CM Hansen AS med org.nr. 914 810 167, ved styrer for skjenkebevillingen Christian Myhre Hansen og stedfortreder for skjenkebevillingen Steffen Engeland, fårskjenkebevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1 og gruppe 2 for O`Learys Bø for tidsrommet 27.03.2023 til 30.06.2024, i 1. etasje i Bøgata 36 på Sønstebøtunet i Bø.

    Skjenking av gruppe 1 og 2 kan gå føre seg i tidsrommet:
    Søndag – torsdag: kl. 08.00 – 01.00
    Fredag – laurdag: kl. 08.00 – 02.00

    Konsum av utskjenket alkoholholdig drikk må opphøre senest 30 min etter skjenketidens utløp. Skjenketid er lik for inne- og uteservering.

    1. Jf. alkoholloven § 1-7 vedtar kommunestyret følgende:

    CM Hansen AS med org.nr. 914 810 167, ved styrer for skjenkebevillingen Christian Myhre Hansen og stedfortreder for skjenkebevillingen Steffen Engeland, fårskjenkebevilling for alkoholholdig drikk gruppe 3 for O`Learys Bø for tidsrommet 17.04.2023 til 30.06.2024, i 1. etasje i Bøgata 36 på Sønstebøtunet i Bø.

    Skjenking av gruppe 3 kan gå føre seg i tidsrommet:
    Søndag – torsdag: kl. 13.00 – 01.00
    Fredag – laurdag: kl. 13.00 – 02.00

    Konsum av utskjenket alkoholholdig drikk må opphøre senest 30 min etter skjenketidens utløp. Skjenketid er lik for inne- og uteservering.

    1. Jf. alkoholloven § 1-7 vedtar formannskapet følgende:

    CM Hansen AS med org.nr. 914 810 167, ved styrer for skjenkebevillingen Christian Myhre Hansen og stedfortreder for skjenkebevillingen Steffen Engeland, får skjenkebevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1 og gruppe 2 for O`Learys Bø for tidsrommet 17.03.2023 til 30.06.2024, i underetasjen i Bøgata 36 på Sønstebøtunet i Bø.

    Skjenking av gruppe 1 og 2 kan kun gå føre seg i tidsrommet:
    Søndag – torsdag: kl. 18.00 – 00.00
    Fredag – laurdag: kl. 18.00 – 00.00

    Det settes vilkår i bevillingen om at skjenkestedet i underetasjen er betjent til enhver tid.

    1. Det er et vilkår at uteserveringen er avgrenset/skjermet og inngjerdet.

    2. Skjenkingen må foregå i henhold til lov og forskrift på området og i henhold til de alkoholpolitiske retningslinjene for Midt-Telemark kommune.

    3. Det er et vilkår for skjenkebevillingen at styrer og stedfortreder for bevillingen deltar på ansvarlig vertskapskurs i regi av kommunen.



    Behandling

    Einar Fagerås bemerket at søker heter Christian Myhre Hansen.

    Inntillinga med retting av navn ble enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Siri Blichfeldt Dyrland.SenterpartietOrdførersiri.blichfeldt.dyrland@mt.kommune.no
Borgar T. KaasaSenterpartietVaraordførertorbjo-k@online.no
Henry BråthenArbeiderpartietMedlemhenry.brathen@nenett.no
Karin HagenArbeiderpartietMedlemkarinhagen03@gmail.com
Arvid HagenArbeiderpartietMedlemarvihage@online.no
Hans SundsvalenArbeiderpartietMedlemhans.sundsvalen@gmail.com
Bjørn Magne LangkåsFremskrittspartietMedlembjla1011@mt.kommune.no
Tom Ivar GravklevFremskrittspartietMedlemtom.ivar.gravklev@gmail.com
Harald KinckFremskrittspartietMedlemharald@kinck.com
Frode LieunghHøyreMedlemlieungh.frode@gmail.com
Ingemar BråtenHøyreMedlemingemar.braaten@ovb.no
Kristin KleppenHøyreMedlemkristinkleppen@gmail.com
Torstein HaukvikKristelig FolkepartiMedlemtors.haukvik@gmail.com
Sindre FløMiljøpartiet De GrønneMedlemsindre.flo@mt.kommune.no
Helle Friis KnutzenMiljøpartiet De GrønneMedlemhelle.f.knutzen@usn.no
Espen LydersenMiljøpartiet De GrønneMedlemespen.lydersen@usn.no
Vidar JørgensenRødtMedlemvidjorg@gmail.com
Øystein SlettebøSenterpartietMedlemslettebo@advokatene-notodden.no
Per Simon SlettebøSenterpartietMedlemper.simon.slettebo@online.no
Martin StærkSenterpartietMedlemmartin.staerk@outlook.com
Einar FageråsSenterpartietMedlemeinar.fageras@gmail.com
Anne Grete EvjuSenterpartietMedlema-gretee@online.no
Anund GraneSenterpartietMedlemanundgrane@gmail.com
Per Atle EinanSosialistisk VenstrepartiMedlempeaein@online.no
Evy Beate StykketVenstreMedlemevy.b.stykket@usn.no
Steinar SælandVenstreMedlemsteinar@saeland.no
Espen Nordli EriksenArbeiderpartietVaramedlemespen.eriksen@samtun.no
Kari Rast MongeArbeiderpartietVaramedlemkarirastm@yahoo.com
Aase BergeSenterpartietVaramedlemaacberge@rocketmail.com
Jon Halvor Svalbjørg (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlemjhsval@live.no
Mette Haugholt (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlemmette.haugholt@gmail.com
Bjørn Bunkholt Sæter (Ikke møtt) SenterpartietMedlembbsaeter@online.no