Høring- Fykerudvegen som vegnavn til å erstatte Tveitenvegen - frist 15. mai 2023

Informasjon om bakgrunnen for behov for navneskifte av Tveitenvegen, om prosesser ved navnesaker, om Lars Fykerud, og prosessen videre.

I forbindelse med kommunesammenslåinga hadde administrasjonene i Bø og Sauherad kommuner gjennomgang av like og nesten like vegnavn. Tveitanvegen og Tveitenvegen er beslutta som for like vegnavn etter møte i Fellesnemnda for den nye kommunen, og Tveitenvegen ble beslutta at skulle endres.

Sundsvalenvegen ble foreslått av oppsitterne langs Tveitenvegen og Sauherad Historielag, som vegnavnerstatter.

Etter vanlig behandlingsmåte ble Språkrådet forespurt om uttale om det nye vegnavneforslaget. Språkrådet via Statens kartverk (Kartverket) reiste navnesak, (som viste seg å skulle vare i ett år), og etter klage og endelig vedtak ble Sundsgvåla gårdsnavnet i området, og Sundsgvåla ble lagt inne i sentralt stedsnavnregister (SSR). SSR er ofte grunnlaget for å kunne navngi en veg et vegnavn.

Det er/var stor motstand blant oppsitterne om at de skal ha Sundsgvålavegen som vegnavn. Oppsitterne i Tveitenvegen og Sauherad Historielag foreslo Fykerudvegen som vegnavn.

Sauherad Historielag v/Eivind Lønheim skriver i en uttalelse til Midt-Telemark kommune 24.2.2023;

«[…] I 1939 gav Halvor Braaten ut boka om Lars Fykerud: «Hans liv og kunstnargivnad», som er ei sentral kjelde for å forstå korleis Lars Fykerud påverka hardingfelespelet. I denne, og i andre samanhengar, blir Lars Fykerud omtala som den viktigaste stilskaparen i norsk hardingfelespel, som har vore og er eit ideal for dei fremste utøvarane innan hardingfelemusikken.

I e-postkommunikasjon mellom Midt-Telemark kommune og Kartverket 8. desember 2020, uttaler Kartverket at «det blir misvisende å bruke Fykerudvegen ettersom Fykerud-kåsa og Fykerud ligger langt vekk.»

Det er korrekt at Fykerud, der Hans, far til Lars Fykerud voks opp, ligg i tidlegare Bø kommune. Hans Fykerud (1823-1879), som også var ein kjent spelemann, flytta i ung alder til Sauherad der han hadde skyldfolk. Han gifte seg med Torbjørg frå Lis-Tveiten […].

Dei fyrste åra budde dei på husmannsplassen som ble kalla «Fykerud-kåsa» etter at Hans rydda og bygde plassen. Der ble Lars Fykerud født. Da Lars var 5 år, feste Hans Fykerud ein plass under Tveiten, rett ved der kona Torbjørg kom frå. Garden ligg langs Tveitenvegen, som ble skulevegen til Lars Fykerud, Der var det ikkje hus, og da kan vi sitere frå boka til Halvor Braaten da Hans Fykerud blei spurt om dette: Å, sa Hans, eg tek med meg kjering og ungar og stoga og armod og alt saman, skal de vita. Det han ikkje fell med var namnet på plassen de flytte frå. Tuftene etter huset på den nye plassen er der ennå, men plassen fekk aldri namndet Fykerud-kåsa. Det blei att på Holtsås.

Hans Fykerud og familien hans budde fleire år på den nye plassen enn den som har namnet Fykerud-kåsa på kartet. Namnet burde derfor vore registrert på plassen der Fykerud-stugo sto i mange år.

[…] Ved samanslåing med Sauherad kommune […] (blei tre feler i kommunevåpenet) vidareført som kommunevåpen […]. Dette var eit naturleg val av felles kommunevåpen. Sauherad hadde fostra dei to mest kjente hardingfelespelarane i landet (Møllarguten og Lars Fykerud), medan Bø har ei lang historie med den mest kjente felemakartradisjonen i landet. Begge kommunane hadde eit levande miljø for hardingfelespel. Dette blei vidareført i den nye kommunen.

Ingen av kommunane hadde tidlegare nokon veg med namn etter ikon som Møllarguten og Lars Fykerud. Når vegen som går gjennom området der Lars Fykerud voks opp, må skifte namn som fylgje av kommunesamanslåinga, er det historisk sett god grunn til å kalle opp vegen etter Lars Fykerud.

Sauherad Historielag vil derfor tilrå nytt namn Fykerudvegen på noverande Tveitenvegen.
[…]

Du kan lese mer om Lars Fykerud på Store Norske Leksikon; https://snl.no/Lars_Fykerud

Administrasjonen i Midt-Telemark kommune hadde fått forståelsen av at det var en forutsetning av at SSR ble korrigert og at Fykerud ble satt på kartet, før kommunen kunne starte navnesakprosessen med å vedta Fykerudvegen som vegnavn.

Christian Mathiesen, saksbehandler stedsnavn, Kartverket skriver i en epost til Midt-Telemark kommune 17.3.2023; "[…] Vi mener det framstår som en litt unødvendig omvei å først oppkalle et sted etter Lars Fykerud, og deretter oppkalle veien etter dette stedet, i stedet for å navngi veien direkte etter felespilleren. Vi mener kommunen er i sin rett til å gi veien navne etter felespilleren Lars Fykerud. Vi ser at Språkrådet i første omgang ikke ble informert om begrunnelsen for navnevalget når de ble forespurt om navneforslaget Fykerudvegen (i vedlagte epost fra kommunen 8.12.2020, med svar fra Språkrådet samme dag), og er enig i Språkrådets argumentasjon på bakgrunn av informasjonen de fikk.

Det synes rimelig godt dokumentert at Lars Fykerud bodde på en plass under bruk 122/1 […]."

Ut i fra denne tilbakemeldinga og bekreftelsen på at det ikke vil reist ny navnesak starter vi prosessen med først orienteringssak for politisk utvalg (PTN), før høring på hjemmeside (denne) og Facebook, og i lokal avis. Deretter kommer saken opp til vedtak i PTN, og kunngjøring av endelig vedtak i hjemmeside/Facebook og lokal avis. Navnevedtak fra PTN oversendes til Språkrådet/SSR/Kartverket.

Etter endelig vedtak, det prosess med oppsetting av nytt skiltnavn og omadressering av oppsitterne som er adressert til Tveitenvegen.

Midt-Telemark kommune ønsker skriftlige høringssvar snarest og innen 15. mai 2023 til post@mt.kommune.no