Høring - nye bussholdeplassnavn langs rv 36 - frist 15. mai 2023

Innspill fra Vestfold og Telemark fylkeskommune ved rådgiver Trond Magnus Haugen, som jobber på Team mobilitetstjenester om å se på navnene på holdeplassene og få skilta holdeplassene med lokale navn.

Trond Magnus Haugen har uttrykt at bare et fåtall av bussholdeplassene har et bussskur og/eller et skilt med navnet på holdeplassen. Det er viktig at det er et navn på holdeplassen for å finne ut hva bussholdeplassen heter i nærheten av der en skal og kunne søke dette opp på en app eller på et nettsøk. Dette gjelder også attraksjoner/interessepunkter for f.eks. turister.

Kulturhistoriske og lokale navn bør brukes der det er tilknytning.

Midt-Telemark navnenemd hadde eksisterende og nye navn til diskusjon/endring i møte 1.3.2023.

Disse var til debatt/innstilling fra navnenemdsmøtet for endring/nye bussholdeplasser;

Nye bussholdeplassnavn

Dagens navn Innstilling fra navnenemnda Grunnlaget for endring
Tveitan Hengebrua Hengebrua er kjent både som navn og landemerke. Dessuten er navnet Tveitan misvisende der holdeplassen ligger i dag.
Folkvang Nordbøvegen Folkvang er ikke så kjent, så navnet bør ha en kobling til boligfeltet Nordbøåsen.
Meieritorvet Meieritorget Skrivemåten bør være `torget`, med g.
Bø kommunehus Bø torg Dette navnet bli feil når Bø kommune er historie. Nemnda drøfta om det bør hete Kommunehuset eller Bø torg, og landa på det siste.
Åsgrav Mannebru Navnet Åsgrav ble tatt i bruk før det ble laget busslomme ved Mannebru (retning Bø). Busslommene ligger ved Mannebru og bør derfor bære det navnet.
Stordal Tidligare Moen gartneri. Endra til Stordal for å unngå reklamering. Stordal er navnet på ein gård i nærheten.
Uten navn Noradalsvegen I svingen ved Noradalsvegen/ Årnes brygge er det et busstopp som ikke har navn. Det bør bære navnet til veien som går nordover; Nordadalsvegen.
Aarnes Årnes Som etternavn brukes Årnes både med dobbel a og å. Nemnda mener holdeplassen bør skrives med å, da både brygga og kafeteriaen skrives Årnes.
Årnes søndre Årnes Brygge Nemnda mener Årnes Brygge er et bedre navn enn Årnes Søndre. Det viser til den gamle ferdselsåra Norsjø der bryggene var viktige stopp underveis.
Midt-Telemark navnenemnd har hatt eksisterende og nye navn til diskusjon. Tabellen viser dagens navn samt innstillinga gjort av navnenemnda.

Bussholdeplassene langs riksveg 36 fra nord til sør blir da følgende;

• Verpe kryss
  • Sanda
  • Bergestig
  • Hengebrua (nytt forslag til å erstatte Tveitan)
  • Forberg
  • Espedalen
  • Glenna
  • Nordbøvegen (nytt forslag til å erstatte Folkvang)
  • Frivoll
  • Meieritorget (nytt forslag til å erstatte Meieritorvet)
  • Bø torg (nytt forslag til å erstatte Bø kommunhus)
  • Bø stasjon
  • Midtbygda kryss
  • Langkåsbyen
  • Sperrud Bererøya
  • Flatin
  • Mannebru (nytt forslag til å erstatte Åsgrav)
  • Stordal (ny busstopp)
  • Brenna
  • Brattestå
  • Sagavoll
  • Gvarv kryss
  • Teksten
  • Årnes (nytt forslag til å erstatte Aarnes)
  • Årnes Brygge (nytt forslag til å erstatte Årnes søndre)
  • Gjernes
  • Årås
  • Holte

Av de nye forslagene ble 4 nye bussholdeplassnavn plukka ut vurdert nødvendig å være del i en navnesak; ‘Hengebrua’, ‘Meieritorget’, ‘Bø torg’, og ‘Stordal’.

Nordbøvegen, Mannebru og Årnes brygge er alle vegnavn eller lokale navn som ikke er nye og som ligger i Kartverkets Sentralt stedsnavnregister (SSR); https://kartverket.no/til-lands/stadnamn/sok-stadnamn-i-kart. Søke etter navn ved å trykke på knappen ‘Søk på stadnamn’

Nye vegnavn skal til Språkrådet for kvalitetssikring for skrivemåte og geografisk riktig plassering.

Midt-Telemark kommune ønsker skriftlige høringssvar snarest og innen 15. mai 2023 til post@mt.kommune.no