Verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen for psykisk helse markeres i Gullbring onsdag 19. oktober.
Årets tema er "Vi trenger hverandre. #løftblikket"

Pandemi, krig, klimakriser, flyktningkriser og livskriser. Etter to år i krisemodus, så ser det ut som vi går en usikker og utfordrende tid i møte. Det skal vi ikke trenge å gjøre alene. Ensomhet og utenforskap er sentrale utfordringer for den psykiske folkehelsa.  Historien viser at det er mye kraft i å komme sammen under kriser. Bli med og heng med oss!

Hva skjer 19.oktober?

STANDS

Fra kl 1730 finner du Ung Arena, Frisklivssentralen, DRIV, Tjeneste for psykisk helse og rus og Røde Kors på stand inne i Framstugo i Gullbring. Kom innom for en prat, vi håper at du kommer!

KINO

Blir du med på kino?
Filmen starter kl 18.00.
Billetter: Filmen er gratis, men du må bestille billett via lenken under og hente den i kafeen i Gullbring eller printe ut/ ta med på telefonen.

Billetter til Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Hva handler filmen om?
"Ella gleder seg til en drømmeuke sammen med sin yndlingsonkel og BFF, Tommy. Plutselig står en fremmed mann i salen. Han heter Steve og er Tommys nye kjæreste! Drømmeuken blir til en eventyrlig marerittuke der Ella gjør alt for å bli kvitt Steve, og vinne tilbake bestevennen."

Kinomagasinet ga filmen terningkast 5:
«Dette er en sjarmerende og fascinerende barnefilm som klarer å balansere homofili, transseksuelle og det å stå litt utenfor på en flott måte.»

På filmstudiearket står det følgende:
«Den nye læreplanen, Fagfornyelsen, fremhever tre tverrfaglige temaer som fortjener mye plass i skolen: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, samt folkehelse og livsmestring. Filmer som ”Mini-Zlatan og verdens beste onkel” vil spesielt godt kunne egne seg opp mot sistnevnte tema.»

FOREDRAG

Kl. 1800
Billettene er gratis, men du må bestille via lenken under og hente den i kafeen i Gullbring eller printe ut/ ta med på telefonen.

Marius Løken overlevde det mye omtalte Halloween-drapet i 2011, og hendelsen er grunnlaget i hans fortelling om veien tilbake. Han kom seg på bena etter 20 knivstikk og et liv som ble totalt forandret.

Marius bidrar med en sterk historie som virkelig setter ting i perspektiv.

Han gir deg enkle og konkrete hverdagslige tips og verktøy slik at du lettere kan overkomme din egen dørstokkmil, og snu motgang til medgang. Marius brenner for at du skal nå ditt fulle potensiale - og forstå hvor mye kapasitet og krefter det bor i oss mennesker. God psykisk helse vil ruste deg for tunge tider i tillegg til at det spiller en svært viktig rolle når det kommer til motivasjon, prestasjon og statistikker innen bla. sykefravær.

Sentrale budskap i foredraget er viktigheten av fysisk aktivitet, sosiale rammer og hvordan etablere gode rutiner som gjør deg lykkelig og får deg i mål. Foredraget blir servert med masse humor, en helt vanvittig energi, og det er  alt annet enn kjedelig og trist!

Arrangeres av

• Ung arena