Friby for forfulgte forfattere og kunstnere

En friby er en by eller bygd som har påtatt seg å være vertskap for en forfulgt forfatter i opptil to år. Midt-Telemark kommune (tidligere Bø kommune) har vært friby siden 2011.

Fribyordningens betydning

For en forfulgt forfatter/kunstner betyr fribyordningen at de kommer seg i trygghet, kan finne ro til å gjenoppta arbeidet sitt og fortsette kampen for ytringsfrihet. Et arbeid som ikke bare er viktig for fribyforfatteren selv, men for alle forfattere og kunstnere verden over som blir forfulgt, sitter i fengsel, utsettes for tortur og overgrep eller for alltid er blitt brakt til taushet på grunn av sine ytringer.

Midt-Telemark som friby

Midt-Telemark kommunes rolle som vertskommune er en todelt koordinering som deles mellom SKI, senter for kvalifisering og integrering, og Kultur og fritid.

Som ordinær kvoteflyktning følges fribyforfatteren opp av SKI . De sikrer systematisk integrering av flyktninger som kommer til kommunen og ivaretar alt rundt integrering som bosetting, etablere kontakt med fastlege, helsestasjon og politi, gjøre dem kjent med kommunen, norske systemer og lover, samfunn og arbeidsliv. Sikre informasjon om skole/bhg dersom vedkommende har barn, og sikre god norskopplæring.

Kultur og fritid ivaretar fribyforfatterens kunstneriske virke. De legger til rette for at fribyforfatteren som får opphold skal kunne fortsette arbeidet sitt og utvikle kontakter i lokale, nasjonale og internasjonale litterære og kunstneriske miljøer. Det er et bredt og varierende arbeid som styres ut i fra fribyforfatternes kompetanse, kapasitet og ønsker.
Koordinatorens oppgave i tillegg til koordinering og veiledning er også å skape, initiere eller sikre deltakelse i prosjekter der fribyforfatteren kan få brukt sin kompetanse, lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Nedenfor kan du se noen videoer om fribyordningen i Norge.

Episode 1: Om fribyordningen
Episode 2: Fribyordningen og litteratur/kunst
Episode 3: Fribyordningen og politikk
Episode 4: Fribyordningen og ytringsfrihet

Om nettverket

Fribyene er tilknyttet den internasjonale organisasjonen ICORN, International Cities of Refuge Network. I samarbeid med PEN international overvåker de situasjonen i verden og tilbyr ly til forfattere og kunstnere i fare. Organisasjonen arbeider også for å fremmer ytringsfrihet, forsvarer demokratiske verdier og fremmer internasjonal solidaritet. Som friby er vi i Midt-Telemark kommune med på å støtte oppunder dette viktige arbeidet og beskytte ytringsfriheten.

Mer om International Cities of Refuge Network (ICORN)

Norsk PEN har hatt et særlig ansvar for å bidra til at fribyforfattere og -kunstnere i Norge får mulighet til å bli formidlet og hørt, og organisasjonen er en ressurs og støtte i arbeidet som gjøres for fribyforfatterne og fribykunstnerne lokalt i de norske fribyene.

Mer om Norsk PEN

Marita Valkeinen
Spesialkonsulent aktivitetskontakt, barn og unge
Mobil 41 61 13 93