Barn som bekymrer - se meg - handlingsveileder for ansatte

Dette er en veileder for deg som er bekymret for et barn. Er du bekymret for et barn er det viktig at du gjør noe med det.

I Midt-Telemark kommune er vi opptatt av forebyggende arbeid for barn og unge, og det er viktig at vi alle bidrar til dette arbeidet slik at det er godt og trygt å vokse opp i Midt-Telemark kommune. ”Tidlig intervensjon for barn, som lever med psykisk syke og/eller rusmisbrukene foreldre, er et nasjonalt satsingsområde i regjeringens opptrappingsplan for rusfeltet (St. prp.nr 1 (2007-2008)). I rundskriv Q-16/2007 ”Forebyggende innsats for barn og unge” framheves viktigheten av gode oppvekstmiljøer, der alle blir sett og hørt, og at en griper tidlig inn i en problemutvikling. Samtidig er det dokumentert at ansatte som kommer i kontakt med barn, unge og voksne i risiko, ofte unnlater å handle på grunnlag av bekymringen”. (IS 1742, ” Fra bekymring til handling”)

Veilederen gir deg informasjon om hva du gjør dersom du lurer på om et barn eller ungdom trenger hjelp. Alle voksne kan gjøre en forskjell og gi barn og ungdom en trygg oppvekst.

Handlingsveilederen