Midt-Telemark kommune

Styrevervregisteret

Styrevervregisteret

Styrevervregisteret er et register for frivillig registrering av økonomiske interesser for folkevalgte og administrative ledere i kommunen, det vil si medlemmer og varamedlemmer av kommunestyret og folkevalgte organer oppnevnt av kommunestyret, samt kommunedirektøren og ledere med innstillings- eller avgjørelsesrett i enkeltsaker.


Styrevervregisterets oversikt for Midt-Telemark kommune


Frivillig registrering

Registreringen foretas senest en måned etter at kommunestyret har konstituert seg. Registreringen foretas av kommunen, som også ajourfører registeret.

Opplysninger i styrevervregisteret er basert på den enkeltes samtykke, samt informasjon som er offentlig tilgjengelig. Informasjon det ikke er registrert ajourføring for vil automatisk bli slettet etter fire år. Den enkelte kan selv velge å slette opplysninger i registeret. Registeret vil derfor ikke gi en fullt ut dekkende oversikt over alle verv og økonomiske interesser personer i kommunal sektor har.

Reglementet for frivillig registrering av økonomiske interesser er vedtatt i Fellesnemnda 21.06.19 og kommunestyret 27.04.2020.
 

Reglement for styrevervsregisteret

vedtatt i Fellesnemnda 21.06.19 og kommunestyret 27.04.2020

Bakgrunn for reglementet

Offentlighet, innsyn og åpenhet er forutsetninger for et velfungerende demokrati. Offentlig forvaltning møter i økende grad krav om å forvalte fellesskapets eller virksomhetens ressurser på en måte som samsvarer med innbyggerne sin oppfatning om hva som er rett og galt. For Midt-Telemark kommune er det viktig å skape åpenhet om roller folkevalgte og beslutningsdyktige ledere har.
 

§ 1 Registrerings av styreverv og økonomiske interesser

Midt-Telemark kommune har i Fellesnemnda den 21.06.2019 vedtatt å innføre registrering av styreverv, økonomiske interesser og lignende for medlemmer av kommunestyre, formannskap, hovedutvalgene, rådmann og rådmannens utvida ledergruppe.
 

§ 2 Innhold i registeret

  • Styreverv i offentlig/privat eide selskaper
  • Styreverv i interesseorganisasjoner eller organisasjoner som tar imot økonomisk støtte fra kommunen
  • Lønnet arbeid/konsulentoppdrag som kommer i tillegg til vervet som folkevalgt eller ansatt i kommunen
  • Næringsinteresser, grunneierinteresser og større aksjeposter eller eierandel i selskap


§ 3 Føring og vedlikehold av opplysninger i registeret

  • Registreringen skal gjøres innen utgangen av måneden etter at kommunestyret har konstituert seg. Ansatte skal registreres senest en måned etter samtykke.
  • Registreringen skal gjøres av den personen rådmannen peker ut som kontaktperson overfor KS. Registreringen gjøres etter veilederen fra KS.
  • Registeret ajourføres en gang i året og elles etter behov/endringer.
  • Registrerte opplysninger er basert på samtykke fra den enkelte og er offentlig tilgjengelig gjennom www.styrevervregisteret.no.
  • Den enkelte kan til enhver tid velge å slette opplysningene om seg sjøl i registeret. Opplysninger om en registrert person vil automatisk bli slettet etter fire år med mindre det er registrert ajourføring av personens opplysninger.
     

§ 4 Iverksetting

Disse reglene trer i kraft 01.10.19. Første gangs registrering skal gjøres innen 31.12.2019.