Kommunal bolig – hjelp til deg som trenger et sted å bo

Du kan søke om kommunal bolig hvis du har problemer med å finne bolig selv. Det kan være på grunn av lite penger, helseproblemer eller andre vanskelige forhold.

Du må betale husleie, strøm og andre kostnader selv. 
Det inngås leieavtale med varighet på 3 år.


Hvem kan få kommunal bolig?


Du kan få en tidsbestemt leiekontrakt for en kommunal bolig hvis:

  • Du er over 18 år. Hvis du er under 18, kan du søke hvis du har en verge som skriver under sammen med deg.
  • Du har bostedsadresse og er folkeregistrert i Midt-Telemark kommune og har bodd her sammenhengende i minst 2 år.
  • Du ikke klarer å skaffe deg bolig selv eller beholde boligen du bor i nå.
  • Du har helseproblemer, sosiale utfordringer eller dårlig økonomi.
  • Du er i en vanskelig livssituasjon og trenger hjelp fra kommunen. Du kan bli bedt om å samarbeide med kommunen om oppfølging.
  • Du må ha lovlig opphold i Norge.
     

 

Dokumentasjon du må legge ved


Du må legge ved dokumentasjon som viser at du har behov for kommunal bolig. Dette kan være:
 

  • Siste skattemelding
  • Informasjon om formue og økonomi
  • Sivil status (gift, samboer, enslig)
  • Om du har barn du forsørger eller samværsrett med
  • Legeerklæring (kan være aktuelt)
  • Sosialrapport
  • Oppsigelse av privat leieavtale
  • Dokumentasjon fra NAV eller andre tjenester
  • Informasjon om hva du har gjort for å prøve å finne bolig selv
     

Hvordan søker du?
 

Du må søke digitalt eller på papirskjema. 
 

Digitalt søknadsskjema

Søknadsskjema på papir

Boligkontoret behandler søknaden din og gir deg svar/vedtak. Det er mange som søker, så det kan være venteliste.
 

Søke om forlengelse


Hvis du allerede bor i en kommunal bolig og ønsker å fornye leieforholdet, må du søke før kontrakten din går ut.
•    Du må sende skriftlig søknad til boligkontoret.
•    Du må bruke kommunens ordinære søknadsskjema.
•    Søknaden må sendes senest 3 måneder før kontrakten din går ut.
•    Du må gi nødvendige opplysninger og dokumentasjon som har betydning for søknaden.
•    Kommunen kan kreve å komme på befaring i boligen før søknaden blir behandlet.
 

Vil du snakke med noen?


Du kan kontakte boligkontoret for å avtale en samtale med en boligkonsulent.
Hvis du får avslag – kan du klage.
Frist for å klage er 3 uker etter at du har fått vedtak.
I klagen må du skrive hvorfor du klager og legge ved nye opplysninger og dokumentasjon.
Klagen sendes til Midt-Telemark kommune og blir behandlet av klagenemnda.
 

Hvis noe er galt med boligen du leier


Bor du i en kommunal bolig og oppdager feil eller skader?
•    Sjekk først om det er noe du selv har ansvar for å fikse.
•    Hvis det ikke er din oppgave, må du si fra til kommunen med en gang.
 

 

Leietaker eller foresatte som skal varsle om feil på bolig, bruker det elektroniske skjemaet nedenfor.

Send inn feilmeldingsskjema elektronisk
Last ned feilmeldingsskjema for utskrift 

 

Har du behov for tilrettelagt bolig med helsetjenester, må du søke på eget skjema.


Les om tilrettelagt omsorgsbolig her

 

Har du behov for nødbolig? 

Nødbolig/akuttbolig

Kontakt

Rune Arnesen
Boligkonsulent
E-post
Mobil 90 81 98 07
Gunhild Moen
Konsulent teknisk / Bostøtte
E-post
Mobil 46 80 10 05

Åpningstider

Mandag - Fredag 08.00 - 15.45

 

Ring for å avtale time med boligkonsulent

Adresse

Besøksadresse

Boligkontoret
Gullbringvegen 20
3800 Bø i Telemark

Postadresse

Midt-Telemark kommune
Boligkontoret
Postboks 83
3833 Bø i Telemark