Du må betale husleie, strøm og andre kostnader selv. 
Det inngås leieavtale med varighet på 3 år.
Hvem kan få kommunal bolig?
Du kan få en tidsbestemt leiekontrakt for en kommunal bolig hvis:
- Du er over 18 år. Hvis du er under 18, kan du søke hvis du har en verge som skriver under sammen med deg.
 - Du har bostedsadresse og er folkeregistrert i Midt-Telemark kommune og har bodd her sammenhengende i minst 2 år.
 - Du ikke klarer å skaffe deg bolig selv eller beholde boligen du bor i nå.
 - Du har helseproblemer, sosiale utfordringer eller dårlig økonomi.
 - Du er i en vanskelig livssituasjon og trenger hjelp fra kommunen. Du kan bli bedt om å samarbeide med kommunen om oppfølging.
 - Du må ha lovlig opphold i Norge.
  
 
Dokumentasjon du må legge ved
Du må legge ved dokumentasjon som viser at du har behov for kommunal bolig. Dette kan være:
 
- Siste skattemelding
 - Informasjon om formue og økonomi
 - Sivil status (gift, samboer, enslig)
 - Om du har barn du forsørger eller samværsrett med
 - Legeerklæring (kan være aktuelt)
 - Sosialrapport
 - Oppsigelse av privat leieavtale
 - Dokumentasjon fra NAV eller andre tjenester
 - Informasjon om hva du har gjort for å prøve å finne bolig selv
  
Hvordan søker du?
 
Du må søke digitalt eller på papirskjema. 
 
Digitalt søknadsskjema
Søknadsskjema på papir
Boligkontoret behandler søknaden din og gir deg svar/vedtak. Det er mange som søker, så det kan være venteliste.
 
Søke om forlengelse
Hvis du allerede bor i en kommunal bolig og ønsker å fornye leieforholdet, må du søke før kontrakten din går ut.
•    Du må sende skriftlig søknad til boligkontoret.
•    Du må bruke kommunens ordinære søknadsskjema.
•    Søknaden må sendes senest 3 måneder før kontrakten din går ut.
•    Du må gi nødvendige opplysninger og dokumentasjon som har betydning for søknaden.
•    Kommunen kan kreve å komme på befaring i boligen før søknaden blir behandlet.
 
Vil du snakke med noen?
Du kan kontakte boligkontoret for å avtale en samtale med en boligkonsulent.
Hvis du får avslag – kan du klage.
Frist for å klage er 3 uker etter at du har fått vedtak.
I klagen må du skrive hvorfor du klager og legge ved nye opplysninger og dokumentasjon.
Klagen sendes til Midt-Telemark kommune og blir behandlet av klagenemnda.
 
Hvis noe er galt med boligen du leier
Bor du i en kommunal bolig og oppdager feil eller skader?
•    Sjekk først om det er noe du selv har ansvar for å fikse.
•    Hvis det ikke er din oppgave, må du si fra til kommunen med en gang.
 
                    
                Som leietaker i kommunal bolig har du noen plikter som gjelder vedlikehold. Det er lurt at du ser over dine egne vedlikeholdsplikter før du varsler oss om mangler.
Leieren er også ansvarlig for uaktsom eller forsettlig skade som påføres husrommet av leieren selv, eller andre som leieren har gitt adgang til rommet.
Som leietaker er det din oppgave å vedlikeholde og utbedre feil på:
	- Dørlåser
 
	- Vannklosetter
 
	- Kraner
 
	- Varmtvannsbeholdere
 
	- Elektriske kontakter/brytere
 
	- Rengjøre filter til kjøkkenviften
 
	- Røykvarslere
 
	- Teste og skifte batterier på røykvarslere
 
	- Brannslukkingsapparat
 
	- Holde ventiler åpne og holde ventilasjonsanlegget påslått
 
	- Inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen
 
 
Leietaker eller foresatte som skal varsle om feil på bolig, bruker det elektroniske skjemaet nedenfor.
Send inn feilmeldingsskjema elektronisk
Last ned feilmeldingsskjema for utskrift 
 
Har du behov for tilrettelagt bolig med helsetjenester, må du søke på eget skjema.
Les om tilrettelagt omsorgsbolig her
 
Har du behov for nødbolig? 
Nødbolig/akuttbolig