Du kan sende bekymringsmelding til Tjenestekontoret dersom du er bekymret for en annen persons helse-, omsorgs- eller boligforhold. Du kan også sende bekymringsmelding dersom du er bekymret for at en person ikke mottar nødvendig/forsvarlig helsehjelp fra kommunen.
Familie, naboer, nødetater eller andre tjenester i kommunen kan observere personer som er syke eller omsorgstrengende og som ikke synes å motta nødvendig hjelp fra helsevesenet eller kommunen.
Hva kan du melde bekymring om?
- at den som er syk er til fare for seg selv eller andre
- at den som er syk er til ulempe eller plage for omgivelsene
- at den som er syk ikke mottar tilstrekkelig helsehjelp
Hva skjer med bekymringsmeldingen?
Din bekymringsmelding vil bli fulgt opp av Tjenestekontoret som samarbeider med forskjellige instanser.
Vedkommende har rett på å vite hvem som er bekymret og hvorfor de er bekymret. Du kan være anonym melder for den personen det gjelder.
Den som melder sin bekymring får ikke oppdatering om hva kommunen gjør videre i saken, da dette vil være et brudd på taushetsplikten.
Slik sender du inn bekymringsmelding
Bekymringsmeldinger kan meldes inn muntlig eller skriftlig til kommunen.
Bekymringsmeldingen skal inneholde:
- navnet på den du er bekymret for
- fødselsdato og adresse
- hvor den du er bekymret for oppholder seg
- kontaktinformasjon til avsender
- hvorfor du er bekymret for personen
Send inn digital bekymringsmelding
Ansatte på Tjenestekontoret har taushetsplikt og opplysningene du sender oss blir unntatt offentligheten. Du må likevel vite at bekymringsmeldingen havner i journalen til den det gjelder, og vil kunne bli lest av personen den handler om.
NB! Send aldri inn bekymringsmeldinger på e-post.