Flyfotografering og hvite merker i veien.

Kartverket informerer om at de nærmeste månedene kan du se personer som maler hvite firkanter på bakken. Ta godt imot landmålerne, og la merkene være i fred. Disse merkene skal brukes når de skal flyfotografere kommunen.

Uventede gjester på besøk

Hæ? Kan du få folk med landmålingsutstyr og malingsspann i neven inn i hagen din? Huset og hagen din får du ha i fred.
Men: Eier du en vei eller annet egnet sted for signalering, kan det hende du får gjester på din eiendom.

Matrikkelloven gir en lovfestet rett til å plassere signaler på privat og offentlig grunn. Du skal kunne regne med at de tar hensyn når de jobber.

Asfalt med hvit malt firkant i veien.  - Klikk for stort bilde Foto: Marianne Fagerland Kjelstad, Kartverket

Ekstra mange nye merker i år

– En ny standard med nye kvalitetskrav gjør at mange eksisterende fastmerker ikke kan brukes lenger. Det betyr enda flere nymalte firkanter rundt om i landet i år, sier Jon Otter Skaaret i Kartverket.

Fastmerkene er hvite firkanter, enten hvitmalte eller i form av plater montert på bakken.

– Alle fastmerkene må plasseres der det er hensiktsmessig for kartleggingen, sier Skaaret. Plasseringen er planlagt på forhånd, men noen tilpasninger må landmålerne gjøre i felt.

Takk for hjelpa!

– Det er svært viktig at fastmerkene får være i fred. Takk for at du ikke dekker til, flytter på eller ødelegger de hvite firkantene. Dette er fellesskapets ressurser i arbeid, og vi vil alle nyte godt av å ha oppdaterte kart når landmålerne er ferdige.