Generelt bålforbud fra 15. april til 15. september

Mellom 15. april og 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Da er det normalt ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen.

Råd for bål i skog og utmark:

• Respekter det nasjonale bålforbudet 15. april til 15. september. Ikke tenn bål i skog og utmark i denne perioden. Utmark er all udyrket mark, skog, fjell og strandområder, inkludert øyer.
  • Følg med på skogbrannvarselet og følg rådene fra ditt lokale brannvesen. I perioder uten nedbør øker skogbrannfaren raskt. Særlig tidlig på våren før gresset blir grønt, kan brannfaren være ekstrem. Følg med på skogbrannfareindeksen til Meteorologisk Institutt. Merk at det kan være store lokale variasjoner.
  • Tenk over hvor du plasserer bålet i forhold til nærliggende brennbart materiale.
  • Vær obs på vindretning og vindstyrke.
  • Unngå å brenne materiale som gir gnister. Det er materiale som papir, bartre, lyng og lignende.
  • Forlat aldri bålet før du er sikker på at det skikkelig slokket. Å gå fra et brennende bål kan regnes som uaktsomhet og være straffbart.
  • Du kan grille i egen hage, men det skal ikke være til sjenanse for naboene.
  • Unngå bruk av engangsgriller. Hvert år er de årsak til flere gressbranner, og de forsøpler.

Du kan lese mer om det på hjemmesidene til Brannvernforeningen