Lokal strømordning for bedrifter i Nome og Midt-Telemark

Direkte støtte til strømstøtte februar og mars - Søknadsfrist for strømstøtte for perioden februar – mars 2023 vil være fredag 28. april.

LOKAL STRØMSTØTTEORDNING FOR BEDRIFTER I NOME OG MIDT-TELEMARK​

Bilde av lyspærer som henger i taket - Klikk for stort bilde

Midt-Telemark og Nome kommuner har vedtatt å bruke tilleggsutbytte fra kraftselskapene til en lokal strømstøtteordning for næringslivet. Kommunene håper ordningen vil bli et viktig bidrag til at bedriftene lokalt kan håndtere utfordringene som de høye strømkostnadene har gitt.

Målet med ordningen vil være å bidra til å unngå konkurs og permitteringer for vanligvis sunne bedrifter. Bedrifter som gir viktige ringvirkninger i lokalsamfunnet vil også prioriteres.​

Det gjøres ikke prioriteringer ut fra bransje eller størrelse på bedriften, så lenge det er hovedarbeidsplass for minimum 1 person.​  Utleiere som som har leieavtaler hvor bedriftene har husleie inkludert i strømmen kan søke. Krav om å være hovedarbeidsplass for minimum 1 person vil da gjelde bedriften det leies ut til.

Bedrifter kan søke om støtte til å dekke inntil 50% av strømkostnad over 70 øre for perioden februar – mars 2023. Ut fra søknadsmengden og tilgjengelig ramme kan det bli satt et maksbeløp per bedrift.

HVEM GJELDER ORDNINGEN FOR?​

• Bedrifter som har sin hovedvirksomhet og næringslokaler i Nome eller Midt-Telemark kommune
  • Bedrifter i aktiv drift som er hovedinntektskilde til minimum 1 person
  • Huseiere som leier ut til bedrifter som nevnt over, i tilfeller hvor bedriftene har strøm inkludert i leieavtalen eller andre situasjoner der huseier ikke viderefakturerer økte strømkostnader til bedrifter som er leietaker