Oppdatering 14. desember

Det ble meldt inn 19 smittetilfeller siste døgn

11 av disse er nærkontakter/ husstandsmedlemmer

Resten fordeler seg på Bø barneskole, Bøhamna barnehage, 2 annen kjent smittevei og 1 med ukjent smittevei.

Bø sjukeheim

Denne oversikten inkluderer smittetilfelle i ansattgruppa ved Bø sjukeheim. Testregime ble satt i gang i går og ansatte og pårørende er informert.

Skolesmitte

Skolesmitten ser fortsatt ut til å gå nedover, foreløpig ligger det ann til testing av kun 2 klasser kommende torsdag etter mandagens massetesting av 3-7 trinn på Bø barneskole.

Vedrørende smitte av husttandsmedlemmer

Denne utviklingen er ventet og vi vil mest sannsynlig se stabile tall på denne gruppen fremover. Det avgjørende er at alle som er smitta (og deres husstandsmedlemmer) forholder seg til isolasjon/karantenen de er pålagt slik at vi hindrer videre smitte ut i samfunnet.

En påminnelse om at det er et nasjonalt munnbindpåbud:

• Påbud om bruk av munnbind når det ikke er mulig å holde minst 1 meter avstand i butikker, kjøpesentre, serveringssteder, kollektivtransport, taxi og innendørs stasjonsområder. Påbudet gjelder også for ansatte med mindre det er tatt i bruk fysiske barrierer.

• Munnbindpåbud gjelder også hos frisører, hudpleiere og andre en-til-en-virksomheter.

• Munnbindpåbud gjelder også på innendørs arrangement, i bibliotek og i museum. (nytt)

• Munnbindpåbudet gjelder ikke mens man sitter ved et bord på serveringssted (gjeldende) eller inntar mat eller drikke sittende. (nytt)

• Det er allerede nasjonal anbefaling om å bruke munnbind der det er mye folk og vanskelig å holde avstand, for eksempel når du skal hente jakken din etter et arrangement samtidig med mange andre eller på vei ut av en fotballstadion.