Oppdatering 26. januar

5 andre med kjent smittevei
1 annen med ukjent smittevei

Testing erstatter karantene

Smittekarantene på 10 døgn erstattes nå med daglig testing for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.

Forskriftendringen trådte i kraft natt til i dag (onsdag 26. januar), og gjelder uavhengig av vaksinestatus.

Slik er de nye reglene:

Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med:

• Daglig testing i 5 døgn etter siste nærkontakt for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære som ikke kan holde avstand til den smittede i isolasjonsperioden kan erstatte smittekarantene med daglig testing i 11 døgn (6 døgn i den smittedes isolasjonsperiode + 5 døgn etter dette). Dette gjelder også barn.
  • I tillegg til testregime anbefales det å bruke munnbind innendørs på offentlig sted og å unngå store sammenkomster og arrangementer i 10 døgn etter nærkontakten. Anbefalingen om å bruke munnbind gjelder ikke barn under 12 år, skolebarn over 12 år når de er på skolen og de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.
  • Følg med på eventuelle symptomer under hele perioden.
  • Ved symptomer skal man holde seg hjemme og teste seg.

De nye reglene gjelder også for de som er i karantene når reglene trer i kraft.

Personer som ikke følger testregimet må være i karantene i 10 døgn, med eventuelt testing ut av karantene ved negativ test tatt tidligst 7 døgn etter siste nærkontakt.

Personer som har gjennomgått covid-19 siste tre måneder er unntatt fra smittekarantene. I tillegg videreføres de særskilte unntakene som gjelder for bl.a. personell i kritiske samfunnsfunksjoner.

Smittekarantene for nærkontakter som ikke er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære den smittede ble opphevet den 13. januar. Personene anbefales å teste seg 3 og 5 døgn etter nærkontakten, og det anbefales god symptomobservasjon i 10 døgn. Ved symptomer skal man holde seg hjemme og teste seg.

Hurtigtester kan hentes:

Mandag-fredag mellom kl. 09.00-15.00
På kommunehuset, Bøgata 67.
NB! Husk å bruk munnbind når du henter test.
Utlevering KUN til de med symptom eller def. som nærkontakter.

Lør-søn ring for å avtale henting
(kl 12.00- 14.00):

Avvikler krav om innreisekarantene

Ved midnatt avvikler også regjeringen kravet om innreisekarantene, fordi det ikke lenger anses som smittevernfaglig nødvendig.

Reisende må fortsatt teste seg og registrere seg ved ankomst til Norge. Krav om attest for negativ test tatt før ankomst gjelder også fortsatt for personer som ikke kan dokumentere med koronasertifikat at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19.

De som reiser inn må teste seg ved symptomer og gå i isolasjon ved positiv test. De som allerede er i innreisekarantene, kan gå ut av denne fra og med midnatt, natt til 26. januar.