Opphør av lokal forskrift om forbud mot bruk av ild i Midt-Telemark kommune

Med bakgrunn i nedbøren som har falt i distriktet den siste tiden, samt kommende værprognoser, så har brannvesenet bestemt seg for å ikke videreføre det ekstraordinære forbudet mot bruk av åpen ild. Lokale forskriften om forbud mot bruk av ild opphører mandag 3. juli kl. 1600.

Brannsjef vil berømme innbyggerne, som har vært flinke og respektert det ekstraordinære forbudet vi har hatt. Selv om vi nå ikke viderefører dette, så ber vi om at alle fortsetter å være forsiktige og bruke sunn fornuft også resten av sommeren. Det oppfordres alle til å være forsiktige og bruke sunn fornuft og ta ansvar for å unngå brannfarlige situasjoner. Vi er avhengig av at innbyggerne spiller på lag med oss, og at vi sammen gjør det vi kan for å forebygge.

Fram til nå denne sommeren har vi hatt 1 definert skogbrann i ansvarsområdet, som vi heldigvis fikk slukket i tidlig fase. Brannvesenet har ellers vært å kontrollert en håndfull meldinger der vi har bedt personer om å slukke opptent bål. Vi er svært fornøyd med at det ikke har vært menneskeskapte skogbranner i ansvarsområdet i perioden.

Brannsjef minner likevel om at det generelle bålforbudet fra 15. april til 15. september fortsatt gjelder.
I denne perioden er det forbudt å tenne opp bål og grill i og i nærheten av skog og utmark.

Bålreglene åpner samtidig for bruk av skjønn. Du kan tenne opp bål eller grille i de tilfeller hvor det åpenbart ikke kan medføre brannfare, og ikke er til sjenanse for andre. Er du i tvil om forholdene for bål eller griling er akseptable eller ikke så er du egentlig ikke i tvil; du lar være å tenne bål eller grille.

Vurderinger

Skulle det bli en ny periode med varmt og tørt vær, slik at faren for brann i skog og mark øker igjen, vil vi måtte gjøre en ny vurdering på ekstraordinært forbud.

Det er brannvesenets ansvar å gjøre kontinuerlige vurderinger basert på lokale forhold og ta beslutninger i henhold til disse. Vi gjør blant annet kontroller i skog og mark, vi ser på ulike indekser med kort tidshorisont, og prognoser som går fram i tid. Statsmeteorologens prognoser er også en del av dette underlaget.

Svein Ove Kåsa

Brannsjef NMTBR