Trafikksikker kommune

Hold fokus

Følg med på veien, hold fokus og stopp om du blir ufokusert, trøtt eller sliten.

Trygg trafikk ønsker samtidig å komme med en ekstra oppfordring sett i lys av det siste halvårets triste utvikling.

Skru av varsler med bilmodus og følg med på veien i sommer. - Klikk for stort bilde Mange har latt seg distrahere av mobiltelefonen mens de kjører bil, viser en ny undersøkelse. Etter de verste ulykkesmånedene på åtte år, kommer Trygg Trafikk med en tydelig anbefaling til sommerbilistene: Sett telefonen i «bilmodus» før du kjører.

«Bilmodus" er en funksjon som minner om flymodus, og som finnes på de fleste moderne smarttelefoner. Når "bilmodus" er aktivert, vil telefonen bli mindre distraherende, og det blir lettere å holde fokus på veien.

På Apple-telefoner kan man blant annet hindre varslinger fra SMS og sosiale medier når man kjører bil. I motsetning til flymodus, trenger man heller ikke å aktivere funksjonen hver gang man kjører. Har man aktivert den én gang, kan telefonen automatisk slå på funksjonen hver gang man kjører bil. Så aktivér "bilmodus" i sommer du også og bidra til å gjøre veiene tryggere!

Bilmodus er ett samarbeid mellom Trykk Trafikk og Volvo og du kan lese mer om det her:

Bilmodus.no

Trygg trafikk