Midt-Telemark kommune

Skjenkebevilling

Skjenkebevilling

Serveringssteder som skal servere alkohol må søke om skjenkebevilling. 
Skjenkebevilling gir virksomheten tillatelse til skjenking av alkoholholdig drikk i et bestemt lokale.
Bevillingen gis for maksimum 4 år om gangen, og kan gjelde for hele året eller en bestemt del av året.

Slik søker du om skjenkebevilling

Bevillingen gis til personen eller selskapet som har det økonomiske ansvaret for driften av skjenkestedet. I søknaden må du oppgi opplysninger om skjenkestedet, eierforhold og hvem som skal være styrer og stedfortreder for bevillingen.

Søk om skjenkebevilling (logg inn)

 

Vedlegg som må følge søknaden om skjenkebevilling

  • Firmaattest fra Brønnøysundregistrene for bevillingssøker og eventuelle eierfirmaer (link til bestillingsskjema på Brønnøysundsregistrene)
  • Skatteattest for bevillingssøker (link til bestillingsskjema på Skatteetaten)
  • Aksjeeierbok med samtlige aksjonærer, dersom bevillingssøker er et AS
  • Målsatt tegning over skjenkestedet, inne og eventuelt ute
  • Dokumentasjon på at bevillingssøker disponerer lokalet hvor skjenkingen av alkohol skal foregå, for eksempel skjøte eller leiekontrakt
  • Dokumentasjon på styrer og stedfortreders ansettelse ved salgsstedet
  • Dokumentasjon på at styrer og stedfortreder har bestått kunnskapsprøven
  • Eventuelle overdragelsesdokumenter


 

 

Krav om uklanderlig vandel

Bevillingssøker og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål, samt skatte- og avgifts- og regnskapslovgivningen.

Kravet er gjeldene for blant annet eiere og daglig leder i virksomheten.

Ved vurdering av bevillingshavers og andre personers vandel tas det ikke hensyn til forhold som er eldre enn 10 år.

 

Styrer og stedfortreder

Bare personer som har det daglige ansvaret for skjenkingen kan oppnevnes som styrer. Styrer og stedfortreder må være over 20 år og ha uklanderlig vandel.

Styreren er den som har ansvaret for den faktiske utøvelsen av bevillingen og skal sørge for at virksomheten er slik organisert at det ikke skjer brudd på alkohollovgivningen i forbindelse med skjenkingen. Dette innebærer at styreren har ansvaret for at de ansatte har nødvendig kunnskap om regelverket, og at de overholder dette.

Styrer eller stedfortreder må være ansatt i virksomheten eller arbeide der i kraft av sin eierstilling. Dersom styrer eller stedfortreder ikke er medeier eller lignende, kreves med andre ord et formelt ansettelsesforhold.

Det er den som har det daglige ansvaret for skjenkingen som skal utpekes som styrer. Med det menes at vedkommende har en overordnet stilling i forhold til øvrige ansatte som driver med skjenking av alkohol, og kan instruere disse i hvordan skjenking av alkohol skal utføres.

Den som i styrerens fravær overtar pliktene og instruksjonsmyndigheten til styreren, skal utnevnes til stedfortreder.

 

Hvor lang tid tar det?

Saksbehandlingstiden er inntil tre måneder fra du har sendt oss alle nødvendige opplysninger og dokumenter. Søknaden blir sendt til uttale hos politiet, sosialtjenesten og Skatteetaten.

Deretter blir søknaden vurdert før den behandles av formannskapet for alkoholholdig drikk med høyst 22 volumprosent alkohol (gruppe 1 og 2), og av kommunestyret for alkoholholdig drikk over 22 volumprosent (gruppe 3).

 

Klagemuligheter

Etter § 1-16 i alkoholloven kan du klage på vedtaket. 
Klagefristen er tre uker fra du har mottatt vedtaket eller på annen måte er informert om vedtaket, jf. forvaltningsloven § 29. Rett klageinstans er Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

En evenuell klage sendes til den kommunen som har fattet vedtaket. Klagen skal være skriftlig og må nevne hvilken endring du ønsker. Du bør også begrunne klagen. Kommunen skal etter at klagen er mottatt, gjennomgå saken på ny og gjøre de undersøkelsene som klagen gir grunn til. Kommunen kan oppheve eller endre vedtaket dersom den finner grunn til det. Om kommunen velger å fastholde vedtaket, oversendes klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Jf. forvaltningsloven § 11 har kommunen alminnelig veiledningsplikt. Du har også mulighet til å gjøre deg kjent med dokumentene i saken jf. forvaltningsloven §§ 18 til 19, med noen få unntak. Det er også mulighet til å søke om utsatt iverksetting, jf. forvaltningsloven § 42. Utsatt iverksetting vil si at vedtaket ikke kan gjennomføres før klagefristen er ute eller klagen er avgjort.

Send inn klage til kommunen (logg inn)

 

Lover og regler

Alkoholloven

Alkoholloven med kommentarer

Alkoholforskriften

Alkoholforskriften med kommentarer

Alkoholpolitiske retningslinjer

Oversikt over skjenketider i Midt-Telemark kommune

Kontakt

Jeanett Kaasa
Spesialkonsulent
E-post
Telefon 48 26 16 51

Kontakt ved spørsmål om salg-, skjenk- og serveringsbevillinger, kunnskapsprøver, etablererprøver, TV-aksjon, valg og borgerlig vigsel.

Svein Taranrød
Avdelingsleder Politisk sekretariat
E-post
Telefon 91 11 20 54

Kontakt ved spørsmål om politisk møtebehandling, salg-, skjenke- og serveringsbevillinger, etablererprøver, valg, vigsel og politiske saker.