Vold og ovegrep i nære relasjoner

Vold og i nære relasjoner skjer i alle miljøer, rammer hele familien og alle aldersgrupper. Blir du utsatt for vold, overgrep eller trusler? Her finner du informasjon og kontaktinformasjon til de som kan hjelpe deg. Ikke nøl med å ta kontakt!

Hvor kan du få hjelp?

Trenger du hjelp eller råd og trenger noen å snakke med? Når du eller noen du kjenner har det vanskelig er det viktig at du forteller om det. Nedenfor er noen forslag på hvem du kan kontakte. Er du barn kan du også snakke med læreren din, helsesøster på skolen, treneren din, naboen, noen andre voksne du stoler på.

Krisesenter

Krisesenteret er et tilbud til deg som er utsatt for vold eller overgrep fra en partner, familie eller andre du har et nært forhold til. Du trenger ikke å være i akutt krise for å få hjelp på krisesenteret. Sentrene tilbyr beskyttelse, sikkerhet, råd og veiledning til kvinner, menn og barn.

Krisesentrene tilbyr et trygt sted å bo i en begrenset periode, men har også et tilbud for dem som ikke trenger å bo der. Det er gratis å få hjelp og bo på krisesenteret. Du kan oppsøke senteret direkte, uten timeavtale eller henvisning.

Se film om krisesenter

Krisesenter i Telemark

Krisesenteret er åpent 24 timer i døgnet hele året.

post@krisesenteritelemark.no

Skotfossvegen 39
3720 Skien

Se nettside til Krisesenter i Telemark

Andre du kan kontakte

Tjenesten for psykisk helse og avhengighet

Hen enkelte eller pårørende kan ta direkte kontakt med enheten for psykisk helsearbeid for råd og veiledning.

Gvarvvegen 50
3800 Bø i Telemark

Barnevernvakta Midt-Telemark

Akuttberedskap utenfor barnevernets kontortid.

Alle dager fra kl.15:30 – 08:00

Politiet

Direktenummer

Nødnummer

Alarmtelefon for barn og unge

Her møter du voksne som bryr seg, og som du kan snakke med når du har det vanskelig.

Kirkens SOS

Kirkens SOS kan du ringe, chatte med eller sende melding. Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste. Hos oss er alltid noen på vakt.

Kontakt på chat

Send melding

www.kirkens-sos.no

Helsestasjon for ungdom (HFU)

Har du behov for å snakke med en voksen om hvordan du har det kan vi hjelpe deg. Vi gir også blant annet råd om spiseforstyrrelser, rus, prevensjon, og utfører tester for kjønnssykdommer eller graviditet.

Mandag 15.00-17.00

Lege er tilstede mandag mellom kl. 15.00 og 16.00

Lektorvegen 12
3800 Bø i Telemark

Mannstelefonen

Mannstelefonen er landets eldste telefontjeneste spesielt rettet mot menn. Vi har lang erfaring med å snakke om temaer som samlivsproblemer, egen aggresjon og voldsbruk, ensomhet, konflikter etc.

Hverdager 17.00-20.00

Her kan du få mer informasjon

Nome og Midt-Telemark barnevern
Tjeneste for psykisk helse og mestring