Midt-Telemark kommune

Digital postkasse

Digital postkasse

Midt-Telemark kommune sender post digitalt via KS SvarUt som er koblet opp mot Altinn, Digipost og e-Boks. Her finner du mer informasjon om hvordan det fungerer.

Hva betyr det for deg som innbygger?

  • Du får samlet post fra det offentlige trygt og gratis ett sted
  • Tilgang til posten din der du er og når du vil
  • Varsel på SMS eller e-post når du får brev
  • Raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • Miljøvennlig og kostnadsbesparende for det offentlige
  • Post fra private avsendere på samme sted


Hvordan fungerer digital postkasse?

Det er to godkjente leverandører av digital postkasse. De heter Digipost og e-Boks.

 

1. Hvordan mottar du digital post?

For å motta digital post må du opprette en digital postkasse hos enten e-Boks eller Digipost. Det er frivillig for deg å opprette, og du kan velge mellom to postkasser på samme måte som du kan velge mellom ulike banker og forsikringsselskap. Du velger den postkassen som passer best for deg. Postkassene er likestilte og stiller begge strenge krav til sikkerhet. Har du opprettet en digital postkasse anses brev fra kommunen levert når de er sendt til din postkasse (Digipost eller e-Boks). Disse brevene vil ikke sendes på papir dersom det ikke åpnes.

Se hvordan du oppretter digital postkasse her

 

2. Altinn

Har du ikke opprettet en digital postkasse vil du få brev levert digitalt i Altinn. Hvis brevet ikke blir åpnet i Altinn innen to dager vil du automatisk få det på papir.


3. Reservasjon

Du kan også reservere deg mot kommunikasjon på nett. Du vil da fremdeles få viktig post fra det offentlige på papir.  Les mer her om hvordan du reserverer deg mot digital kommunikasjon.


Trenger du hjelp eller lurer på noe?

Ved spørsmål ring oss eller send en epost så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
 

Mer informasjon finner du her