Skriftlig eksamen
I skriftlig blir elevene trukket ut til eksamen i matematikk, norsk eller engelsk.
Eksamen forberedes med en ressurs på internett som gjøres tilgjengelig for elevene dagen før eksamen. Sentralt gitt skriftlig eksamen i engelsk gjennomføres digitalt. Skolene/kommunen kan velge å la elevene benytte nettbasert forberedelsesdel, læringsressurser, oppslagsverk eller ordbøker under eksamen. Dette gjelder kun dersom kommunen er i stand til å isolere de aktuelle IP-adressene.
Eksamen matematikk i grunnskolen er to delt. Del 1 (2 timer) er uten hjelpemidler og gjennomføres på papir. Del 2 (3 timer) gjennomføres som papirbasert eller IKT-basert eksamen. Elevene må ha datamaskin, påkrevd programvare og utskriftsmuligheter under hele del 2 av eksamen, også om den gjennomføres på papir. Påkrevd programvare er regneark og graftegner.
Eksamen arrangeres over tre dager. Dag 1 er en hel dag hvor elevene ha tilgang til forberedelsesmateriell fra UDIR.
Dag 2 er første prøvedag som skal besvares på hovedmål. Dag 3 skal oppgavene besvares på sidemål. Elever med fritak for sidemål deltar kun på de to første eksamensdagene.
Begge dager forberedes med en ressurs på internett. Denne gjøres tilgjengelig for elevene dagen før hovedmålseksamen. Sentralt gitt skriftlig eksamen i norsk er en IKT-basert prøve i tekstkompetanse. Elevene skal lese og vise at de forstår ulike tekster og selv produsere tekster skriftlig. Eksamen består altså av to deler, en del med oppgaver ut fra vedlagt tekst og en del med oppgaver til valg. Skolene/kommunen kan velge å la elevene benytte nettbaserte forberedelsesdeler, læringsressurser, oppslagsverk eller ordbøker under eksamen. Dette gjelder kun dersom kommunen er i stand til å isolere de aktuelle IP-adressene.
Når elevene ikke er opptatt med forberedelser eller gjennomføring av eksamen, har de alternative aktiviteter på skolen eller arbeidsoppgaver som løses hjemme.
Elever med allergi eller andre kroniske sykdommer kan søke om utvidet tid. Søknad med legeerklæring rettes til rektor i god tid før eksamen.
Utdeling av vitnemål
Vitnemålsutdeling skjer i juni - nærmere beskjed om tid og sted vil bli gitt i god tid fra skolen.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen skal være i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløptet og forskrift til opplæringsloven §3-25, § 3-29 og §3-31. Skolen gjennomfører ikke muntlig eksamen med forberedelsedel på mandager eller første dag etter offentlige helligdager/høytidsdager.
Opplæringslova § 3-25
Opplæringslova § 3-29
Opplæringslova § 3-31
Les mer om rammeverket for eksamen
Eleven får melding 48 timer før eksamen
Skolen skal gi eleven melding om hvilket fag eleven er trukket ut i 48 timer før eksamen starter. Helligdager/høytidsdager skal ikke telle med.
Les mer om trekkordningen her
Forberedelsedel - 24 timer før eksamen
Forberedelsedelen for eleven begynner 24 timer før eksamen starter.
Karakter
Karakterene settes etter hver eksaminasjon og kunngjøres umiddelbart til eleven.
Mer informasjon om muntlig eksamen
Eleven skal få eller trekke et tema og/eller en problemstilling. Om eleven skal trekke eller få utdelt tema/problemstilling, avhenger av hvordan oppgaven er formulert. Ut fra oppgaven skal eleven forberede en presentasjon som skal være utgangspunkt for fagsamtalen. Denne bør ikke utgjøre mer enn 1/3 av eksamenstiden.
Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag, og elevene har rett på et pedagogisk tilbud. Det betyr at eleven skal møte på skolen og ha tilgang på veiledning fra en lærer. Det er ikke et krav at læreren må være elevens faglærer. Forberedelsen skal hjelpe eleven til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen for eksamen – og læreplanen i faget.
Forberedelsen er en del av eksamen, og elever som har dokumentert fravær på forberedelsesdagen har automatisk dokumentert fravær fra eksamensdagen. Elever som ønsker å delta på eksamen selv om de har dokumentert fravær på forberedelsesdagen, skal ikke hindres i dette. Elever som har udokumentert fravær på forberedelsesdagen, må møte på eksamen.
Faglærer har plikt til å utforme oppgaver til lokalt gitt eksamen. Eksamen skal være i samsvar med læreplanverket.
Eksamensoppgaven må være såpass åpen at eleven kan ta egne valg for innhold og form, og formulert på en måte som legger til rette for at eleven kan få vist sin samlede kompetanse i faget.
Faglærer skal diskutere eksamensoppgaven og plan for gjennomføringen med den eksterne sensoren i forkant av eksamen.
Til muntlig eksamen kan lytteforståelse vurderes på ulike måter, for eksempel gjennom interaksjon under eksamineringen og ved bruk av ulikt lyttemateriell.
Dersom skolen velger å bruke lyttemateriell til muntlig eksamen, skal dette være en del av forberedelsen og/eller inngå i de 30 minuttene eleven har til rådighet. En lytteprøve skal ikke gis i tillegg til gjennomføringen av eksamen, f.eks. 30 minutter før eksamen starter.
Elevene eksamineres individuelt eller i par, og kan vare inntil 30 minutter for hver elev. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag, og når sensorene har diskutert seg frem til karakter, skal eleven umiddelbart få vite karakteren.
Gjennomføringen starter med elevens presentasjon, hvor elevens valg av innhold og form er utgangspunkt for fagsamtalen. Målet med presentasjonen og fagsamtalen er at eleven skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Sensorene må derfor stille spørsmål som gir eleven anledning til å vise bredest mulig kompetanse i faget. En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det eleven ikke kan. Det eneste hjelpemidlet eleven kan bruke, er notater fra forberedelsestiden. Dersom eleven f.eks. har behov for å ta med bilder, grafer, lovverk eller liknende, regnes dette som elevens notater og er tillatte hjelpemidler som eleven selv har valgt ut for å kunne vise kompetansen sin.
Eksamen har preg av en samtale mellom elev, faglærer og sensor. Eleven får anledning til å innlede om sitt tema og faglærer leder samtalen under den videre eksamineringen. Sensor har anledning til å stille oppklarende eller utdypende spørsmål.
Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen. Notater fra forberedelsedelen skal ikke inngå i vurderingsgrunnlaget. Det er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurdere. Faglærer er intern sensor, mens ekstern sensor kommer fra en annen skole. Faglærer har plikt til å ta del i vurderingen og skal sammen med sensor drøfte karakterfastsettelsen. Ved uenighet, bestemmer ekstern sensor karakteren.
Ved muntlig eksamen kan det bare klages på formelle feil som kan ha hatt betydning for resultatet. Klagefrist er 10 løpende dager etter elevens eksamensdag. Ved klage henter rektor inn uttalelse fra sensor og faglærer, og sender uttalelsene og klagen sammen med sin egen uttalelse til Fylkesmannen.
Dersom klageren får medhold, blir karakteren annullert. Klageren har rett til å gå opp til ny eksamen. Dersom klageren velger ny eksamen, skal prøvesvaret bedømmes av en ny sensor.