Mer informasjon om trivselsleder på trivselsleder.no
Trivselsprogrammet på barneskolen
På 4.-7. trinn holdes det nominasjonsvalg av trivselsledere to ganger i året. Elevene stemmer anonymt på de i klassen som de mener er vennlige og respektfulle mot andre, og som aldri mobber. De kan stemme på flere, men også seg selv. Resultatet fra valget skal aldri presenteres for elevene, det er kun til bruk for læreren.
Læreren følger hovedsakelig resultatene fra valget, men har i visse tilfeller rett til å overstyre elevenes nominasjon. Hvis klassen nominerer elever som læreren mener er involvert i mobbing eller utfrysning, skal læreren utsette elevens kandidatur til neste valgperiode. Dette gjelder for eksempel «negativt populære» elever som har nok venner i klassen til å bli valgt, men som holder enkeltelever utenfor leken.
Elevene velges for et halvt år av gangen, men kan gjenvelges. For å sikre en rotasjon av vervet, kan læreren velge å la elever som har vært trivselsledere to ganger på rad, stå over neste periode.
Trivselsprogrammet på ungdomsskolen
Søknad
På ungdomsskolen søker elever på 8.-10. trinn om å få bli trivselsledere (TL). Dette gjøres ved at elevene fyller ut et søknadsskjema. Kontaktlærer samler inn søknadene til elevene og gjør en vurdering av kandidatens egnethet til vervet som trivselsleder. TL-ansvarlige gjør en helhetlig vurdering av klassenes søknader. På ungdomsskolen er elevene vanligvis trivselsleder for ett år av gangen. Det er viktig at lærerne sørger for rotasjon av vervet dersom det er behov for det. Alle som blir tildelt vervet som trivselsleder skal være mobbefri, vennlig og respektfull.
TL i valgfag
Ved å implementere Trivselsprogrammet i valgfag vil TL-styret etableres i valgfaget. Elevene søker og får mulighet til å fordype seg i Trivselsprogrammet gjennom arbeid i valgfag. Valgfagene som er aktuell er Innsats for andre og Fysisk aktivitet og helse. I Innsats for andre er det laget et eget undervisningsopplegg som strekker seg over et helt år. Opplegget er basert på kompetansemålene i Kunnskapsløftet.