Hvis du eller skolen er bekymret for om ditt barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for ditt barn. Hvis det ikke er tilstrekkelig må skolen og PPT vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak om spesialundervisning. Skolen har ansvar for å informere foreldre/foresatte om hvilke rettigheter elevene har.
Spesialundervisning kan for eksempel være at eleven jobber etter andre læringsmål enn andre elever, at en pedagog (eller en assistent med oppfølging fra spesialpedagog), følger opp eleven i klassen eller at eleven får særskilt tilpasset utstyr. Spesialundervisningen skal være tilpasset ditt barns behov.
Les mer om spesialundervisning på utanningsdirektoratet sine sider
Henvisningsskjemaer
Enkeltsak brukes når eleven selv har utfordringer, og systemsak når det er utfordringer i gruppe, klasse eller skole som helhet.
Enkeltsak - henvisningsskjema til PPT
Systemsak - henvisningsskjema til PPT
Hva kan jeg forvente av skolen?
Skolen skal:
- Involvere og spørre deg før de tar avgjørelser som gjelder barnet ditt
- Vurdere om barnet har tilstrekkelig læringsutbytte
- Be PPT om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis du ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger spesialundervisning
- Fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få spesialundervisning eller ikke, og hva spesialundervisningen skal være
- Lage en individuell opplæringsplan (IOP)
- Gi eleven spesialundervisning slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
- Lage en skriftlig rapport om spesialundervisningen og utviklingen til eleven en gang i året
- Sørge for at du og barnet ditt får veiledning om hva vurdering med og uten karakterer innebærer, før dere bestemmer dere
Hva kan jeg gjøre?
Du som er forelder:
- Kan kreve at skolen undersøker om barnet ditt trenger spesialundervisning
- Skal bli involvert og si ja før skolen ber PPT om å utrede barnet ditt
- Skal bli involvert og si ja før skolen bestemmer at barnet ditt skal få spesialundervisning
- Skal få en skriftlig rapport en gang i året om spesialundervisningen barnet ditt får og en vurdering av hvordan barnet ditt utvikler seg
- Kan klage hvis barnet ditt ikke får spesialundervisning
- Kan klage på innholdet, gjennomføringen eller organiseringen av spesialundervisningen
- Kan bestemme om barnet ditt på ungdomsskolen skal få fritak fra vurdering med karakter i de fagene han eller hun har fått spesialundervisning
Faser i saksgangen
I denne fasen får eleven ordinær opplæring, og ikke spesialundervisning.
Fasen kjennetegnes ved at noen på skolen eller foreldrene/eleven stiller spørsmål ved om eleven får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. Årsaken til bekymringen kan være at eleven strever faglig eller sosialt.
I fase 1 er ikke PPT formelt koblet inn for å vurdere den enkelte elev sitt behov, men saken kan drøftes anonymt for å støtte skolen i arbeidet med tiltakene. PPT kan også være tilstede for å gi råd og veiledning i det systemrettede arbeidet til skolen.
Hva skjer i fase 1?
- Skolen/læreren har plikt til å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig.
- Foreldrene eller noen på skolen har mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
- Eleven og foreldrene har rett til å be om en vurdering av om eleven har behov for spesialundervisning.
- Lærerne har plikt til å vurdere om eleven trenger spesialundervisning og å melde fra til rektor (også kalt varslingsplikten).
- Rektor har ansvar for å behandle saken.
- Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
- Skolen innhenter foreldrenes/elevens samtykke til at det kan foretas en sakkyndig vurdering.
Når skolen mener at eleven, til tross for eventuelle forsøk med ulike tiltak, ikke vil kunne få et tilfredsstillende utbytte, skal rektor sende en formell henvisning til PPT. PPT skal foreta en sakkyndig vurdering av elevens behov.
Når skolen sender henvisningen til PPT bør det legges ved en beskrivelse av skolens vurdering og begrunnelse. Før saken henvises til PPT, skal det også foreligge et samtykke fra foreldrene eller eleven.
Skolen skal også henvise saken til PPT når foreldrene har bedt om en undersøkelse av elevens behov for spesialundervisning, eller når foreldrene krever en sakkyndig vurdering.
Hva skjer i fase 2?
- Skolen oversender saken til PPT for sakkyndig vurdering.
- Skolen ber PPT utrede elevens behov.
Dette er fasen hvor PPT utreder og gir en tilråding til skolen om eleven har behov for spesialundervisning eller ikke.
I denne fasen sier også PPT hva som vil gi et forsvarlig opplæringstilbud for eleven, dersom det er behov for spesialundervisning. Fasen avsluttes med at PPT sender tilrådingen til skolen.
PPT har plikt til å rådføre seg med eleven/foreldrene i arbeidet med å utforme tilbud om spesialundervisning og legge stor vekt på synspunktene deres.
Sakkyndig vurdering består av
- En utredning
- En tilråding
Den sakkyndige vurderingen skal ligge til grunn før skolen avgjør om eleven har rett til spesialundervisning. Skolen bruker også den sakkyndige vurderingen når de skal lage en individuell opplæringsplan (IOP).
Hva skjer i fase 3?
- PPT gjennomfører en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding.
- PPT har plikt til å rådføre seg med eleven/foreldrene i arbeidet med å utforme tilbud om spesialundervisning og legge stor vekt på synspunktene deres, jf. § 5-4 tredje ledd.
- Foreldrene/eleven har rett til å få kjennskap til innholdet i den sakkyndige vurderingen.
Etter at PP-tjenesten har oversendt sin sakkyndige vurdering til skolen, skal skolen vurdere og avgjøre om eleven har rett til spesialundervisning.
Det er skoleeier som har myndighet til å fatte enkeltvedtak. Myndigheten til å fatte enkeltvedtak kan skoleeier delegere til rektor ved skolen.
Det skal fattes enkeltvedtak både når spesialundervisning innvilges og blir avslått. Det er viktig for elevens rettssikkerhet at kommunen eller skolen fatter enkeltvedtak også når de avslår.
Fasen avsluttes med at enkeltvedtaket sendes til eleven og foreldrene. Elevene og foreldrene har alltid rett til å klage på enkeltvedtak.
Dersom foreldrene eller eleven klager på vedtaket, er også klagebehandlingen en del av vedtaksfasen.
Hva skjer i fase 4?
- Skoleeier er ansvarlig for at enkeltvedtak fattes.
- Foreldrene/eleven har rett til å uttale seg før det blir fattet enkeltvedtak, og rektor skal legge stor vekt på deres syn. Retten til å uttale seg er spesielt viktig når rektor vil gjøre avvik fra den sakkyndige vurderingen.
- Foreldrene/eleven må samtykke før rektor fatter enkeltvedtak om å sette i gang spesialundervisning.
- Foreldrene/elevene kan klage på et avslag om spesialundervisning, på innholdet i enkeltvedtaket, på saksbehandlingen og på manglende oppfyllelse av vedtaket. Fylkesmannen er klageinstans.
Planleggings- og gjennomføringsfasen starter når rektor har fattet et enkeltvedtak som gir eleven rett til spesialundervisning. Når rektor har fattet et enkeltvedtak som gir eleven rett til spesialundervisning, må skolen utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for eleven. Planleggingsfasen handler blant annet om utforming av IOP. IOP-en er et verktøy for lærerne både i spesialundervisningen og i den ordinære opplæringen.
Hva skjer i fase 5?
- Skolen utarbeider en individuell opplæringsplan (IOP).
- Skolen trenger ikke få en godkjenning av den individuelle opplæringsplanen fra foreldrene/eleven.
I denne fasen skal skolen, med medvirkning fra eleven, vurdere og evaluere utviklingen og hvordan opplæringstilbudet fungerer. Elevens utvikling skal vurderes kontinuerlig. Det skal hvert år skrives en årsrapport.
Evalueringen skal gi skolen grunnlag for å justere det videre arbeidet, enten det gjelder innhold, arbeidsmåter, organisering eller metoder. Skolen bør vurdere elevens utvikling fortløpende hele året. Elever som mottar spesialundervisning har også rett til underveisvurdering.
En viktig del av fasen er årsrapporten. I denne rapporten skal skolen årlig vurdere den opplæringen eleven har fått og elevens utvikling ut fra de målene som er satt i elevens individuelle opplæringsplan (IOP).
I denne fasen må skolen også vurdere om det er behov for å videreføre spesialundervisningen, om det er nødvendig å henvise eleven til PP-tjenesten igjen, om saken kan avsluttes, og hvordan overgangen mellom ulike opplæringsår og overgangen mellom ulike skoler skal løses.
Hva skjer i fase 6?
- Skolen skriver årsrapport.
- Skolen sender årsrapporten til foreldrene/eleven. Den bør også sendes i kopi til kommunen/fylkeskommunen.
- Skolen vurderer om eleven fortsatt har behov for spesialundervisning og om det er behov for å henvise eleven til PP-tjenesten igjen.
PPT har taushetsplikt
Opplysninger om barnet eller ungdommen er unntatt offentlighet, og blir ikke gitt videre uten at foreldrene har godtatt det. Informasjonen oppbevares i en egen journal eller mappe etter retningslinjer fra Datatilsynet.
Klagemuligheter
PPT er rådgivende instans men det er kommunen som fatter enkeltvedtak. Det er til kommunen du skal rette en eventuell klage. Du kan klage på alle enkeltvedtak som kommunen gjør, det kan for eksempel gjelde vedtak knyttet til spesialundervisning, behandlingstid og tildeling av tjenester. Saksbehandlingen av klager reguleres av forvaltningsloven.
Se mer informasjon om hvordan klage