Deling av eiendomØnsker du å dele eiendommen din (skille ut tomt), må du søke om opprettelse av ny eiendom. Ved opprettelse av ny eiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer. Søknaden består i to hovedprosesser Søknad om opprettelse av ny eiendom (deling av eiendom/tomt) Oppmålingsforretning (grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses). Se priser for deling av eiendom Hvordan søker du om deling av eiendom/tomt? Finn planer og bestemmelser Hva må du ta hensyn til? Tegne inn forslag på nye eiendomsgrenser Orientere naboene Fyll ut søknaden og send inn Få svar på søknaden 1. Finn planer og bestemmelser For å finne ut hva som er tillatt på eiendommen din, må du sette deg inn i regler, planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom. Se nedenfor hvordan du finner planer og bestemmelser for eiendommen din. Ta kontakt med kommunen hvis du er usikker på om du har alle relevante dokumenter. Hvordan bestille bestemmelser og situasjonskart for din eiendom? Situasjonskart Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no. Eposten må inneholde: Adresse Gårds -og bruksnr Kommunekart.com arealplaner.no 2. Hva må du ta hensyn til? Du må ta hensyn til reguleringsplanen. Dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen må du også søke om reguleringsendring. Kontakt teknisk enhet for mer informasjon. 3. Tegne inn forslag på nye eiendomsgrenser Bruk situasjonskart for eiendommen og tegn inn forslag til nye eiendomsgrenser. Dette kartet skal følge med søknad om nabovarsel til kommunen. 4. Orientere naboene Bestill naboliste fra kommunen. Alle på denne listen må varsles. Står kommunen oppført på listen? Da må de også varsles. Fyll ut nabovarselet og samle tegningene og annen dokumentasjon som naboene skal få. Lag kopier av dette settet, så du har ett til hver nabo, og ett ekstra som legges ved byggesøknaden. Du kan laste ned skjemaer for nabovarsel eller sende nabovarsel digitalt. Regler for nabovarsel Del ut nabovarsel til hver nabo på nabolisten Er det flere eiere/festere av en eiendom? Da må alle få eget varsel. Du kan kombinere leveringsmåtene 1, 2, 3 og 4: Personlig overlevering. Leverer du nabovarselet på døra, kan naboen signere med en gang på at de har mottatt varselet. Har ikke naboen innvendinger, kan de samtidig signere på at de samtykker til byggeplanene Sende på e-post eller sms. Varselet er kun gyldig hvis mottaker bekreftet at varselet er mottatt. Automatisk svar holder ikke. Sende rekommandert. Husk å få Posten til å kvittere for hvem du har varslet. Svarfristen begynner å løpe fra datoen på kvitteringen. Naboen trenger ikke svare. Sende digitalt via Altinn (Send eNabovarsel). Svarfristen begynner å løpe fra datoen du sender varselet. Naboen trenger ikke svare. Må jeg varsle alle på lista? Kommunen kan gi deg fritak fra å varsle enkelte naboer, hvis naboens interesser ikke vesentlig berøres. Merknader Du må vente i 14 dager før du sender søknaden til kommunen. Dette er fordi naboene skal ha tid til å sette seg inn i saken og kunne komme med merknader. Du slipper å vente hvis alle naboene bekrefter at de samtykker til søknaden. Ingen merknader fra naboer? Da kan du sende inn søknaden! Legg ved kvitteringene som viser at alle naboene har blitt varslet og en kopi av nabovarselet med alle vedlegg. Har noen gitt merknader? Vurder ut fra merknadene om du bør endre søknaden og varsle alle naboer på nytt, eller sende inn søknaden som den er, med alle merknader og dine kommentarer til hver enkelt merknad. Last ned skjemaer for nabovarsling Nabovarsling https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/5154-nabovarsel-2020.pdf Opplysninger gitt i nabovarsel (gjenpart til kommunen) https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/5155-opplysninger-gitt-i-nabovarsel-2020.pdf Kvittering nabovarsel https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/5156-kvittering-for-nabovarsel.pdf 5. Fyll ut søknaden og send inn Pass på at søknaden er komplett når du sender den til kommunen, så sparer du masse ekstraarbeid! Du kan sende inn søknaden når fristen for nabovarselet har utløpt eller hvis alle naboene har samtykket til dine planer. Mer informasjon om hvordan du søker og hva søknaden skal inneholde finner du nedenfor. Søknadsskjemaer for nedlasting ► Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning ► Skjema for tillatelse til tiltak uten ansvarsrett (skjema 5153) Hva skal søknaden innholde Sørg for at du legger ved alle dokumenter og vedlegg som kan være relevante for søknaden din. I søknaden legger du ved: Søknadsskjema for deling av eiendom Rekvisisjon av oppmålingsforretning Kopi av nabovarsel og evt vedlegg Kvittering for nabovarsel Situasjonskart som viser ønsket grense (situasjonsplan) Dokumentasjon som eventuelt må legges ved: Erklæring om rettigheter Eventuelt søknad om dispensasjon (mer informasjon om hvordan søke om dispensasjon) Nabomerknader med dine kommentarer Saksbehandlingstid Saksbehandlingstid for deling/arealoverføring er 3 eller 12 uker fra søknaden er komplett. Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er 16 uker (fra 1. november til 30. april gjelder egne forskrifter om arbeid vinterstid, og tidsfristen kan være lenger). Vinterforskrift i Midt-Telemark https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2009-12-14-1824?q=vinter%20midt-telemark Søknad som mangler dokumentasjon Mener kommunen at søknaden din mangler relevant dokumentasjon? Da vil du få den i retur. Saksbehandlingstiden begynner først å løpe når søknaden din er komplett.