GrensejusteringEndring av grenser mellom to naboeiendommer kan gjøres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen. Søknad om grensejustering eller arealoverføring må ikke være i strid med overordnede arealplaner, reguleringsplaner eller andre lover (f.eks. veglover). Grensejustering eller arealoverføring? Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent av den minste eiendommens areal, men maksimalt 500 m2. Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp. Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring. Se prosessen ved grensejustering vs arealoverføring (PDF, 50 kB) Grensejustering Søknaden består av to hovedprosesser Søknad om grensejustering Oppmålingsforretning Grensepunktene blir merket og nye grenser registreres i eiendomsregisteret - grensejustering krever ikke tinglysning. Saksbehandlingstid for grensejustering er inntil 12 uker. Etter at oppmålingsforretning er gjennomført blir endringene ført inn i matrikkelen og i kartverket, og nytt matrikkelbrev sendes til deg. Se priser for grensejusteringer i dokumentet - Gebyrer 2023 (PDF, 694 kB) Hvordan søker du om grensejustering? 1. Finn planer og bestemmelser For å finne ut hva som er tillatt på eiendommen din, må du sette deg inn i regler, planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom. Hvordan bestille bestemmelser og situasjonskart for din eiendom? Situasjonskart Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no. Eposten må inneholde: Adresse Gårds -og bruksnr Kommunekart.com arealplaner.no 2. Sjekk om det er noe du må ta hensyn Dersom søknaden avviker fra kommunens reguleringsplan må du søke om reguleringsendring. Kontakt teknisk enhet for mer informasjon om reguleringsendring. 3. Tegne inn forslag på nye eiendomsgrenser Bruk situasjonskart for eiendommen og tegn inn forslag til nye eiendomsgrenser. Dette kartet skal følge med søknaden til kommunen. Hvordan bestille bestemmelser og situasjonskart for din eiendom? Situasjonskart Du kan lage situasjonskart ved å hente kart på nett. Du kan også få den fra kommunen ved å sende epost til post@mt.kommune.no. Eposten må inneholde: Adresse Gårds -og bruksnr Kommunekart.com arealplaner.no 4. Fyll ut søknaden og send inn Pass på at søknaden er komplett når du sender den til kommunen, så sparer du masse ekstraarbeid! Du kan også laste ned søknadsskjema på nett og sende inn til kommunen. Søknadsskjemaer for nedlasting Skjema for grensejustering ► Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning (PDF, 143 kB) Skjemaer for arealoverføring og fradeling ► Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning ► Skjema for tillatelse til tiltak uten ansvarsrett (skjema 5153) ► Eventuell erklæring om rettigheter Hva skal søknaden innholde Sørg for at du legger ved alle dokumenter og vedlegg som kan være relevante for søknaden din. Hva skal søknaden innholde? Søknadsskjema for deling av eiendom Kopi av nabovarsel og evt vedlegg Kvittering for nabovarsel Situasjonsplan - et situasjonskart som viser ønsket grense (i målestokk 1:500/1:1000) Kopi av skylddelingsforretning/målebrev/avtaler for eiendommen Dokumentasjon som eventuelt må legges ved: Erklæring om rettigheter i fast eiendom - dersom tilkomst går over annen manns egendom, må det legges ved dokumentasjon (vegrett) som sikrer lovlig tilkomst frem til alminnelig veg. Eventuelt søknad om reguleringsendring - dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen. Eventuelle nabomerknader sammen med dine kommentarer Opplysninger om eventuelle heftelser som ligger på det aktuelle arealet Ved evt. pant på avgivereiendommen må dette slettes eller det må tinglyses erklæring om pantefrafall. Eventuell fullmakt Saksbehandlingstid Saksbehandlingstid for deling/arealoverføring er 3 eller 12 uker fra søknaden er komplett. Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er 16 uker (fra 1. november til 30. april gjelder egne forskrifter om arbeid vinterstid, og tidsfristen kan være lenger). Vinterforskrift i Midt-Telemark https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2009-12-14-1824?q=vinter%20midt-telemark Søknad som mangler dokumentasjon Mener kommunen at søknaden din mangler relevant dokumentasjon? Da vil du få den i retur. Saksbehandlingstiden begynner først å løpe når søknaden din er komplett.