Faktura fra kommunen Mottar du fakturaen i din digitale postkasse eller i Altinn bruker du KID- og konto-nummer på faktura for å betale i f.eks. nettbanken din. Du kan også velge å motta fakturaer fra kommunen direkte til nettbanken som eFaktura eller avtalegiro. Du trenger då ikke manuelt legge in KID-nr etc når du skal betale.Se mer informasjon om digital postkasseMer informasjon om eFaktura Hvordan kan jeg få e-faktura? Du må opprette en avtale om eFaktura i din nettbank eller gjennom å kontakte din bank. Bruk kundenr. ditt på fakturaen fra kommunen som eFakturareferanse. Merk at hvis du har eFakturaavtale med kommunen, vil alle fakturaer du får fra kommunen (eiendomsgebyrer, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i banken. Hvordan fungerer eFaktura? Med eFaktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten. Med eFaktura finner du regningen din i nettbanken. Du kan velge å bli varslet på e-post eller SMS når du fått ny faktura. Du kan endre beløp og forfallsdato ved behov. eFaktura blir ikke belastet kontoen din før du bekrefter regningen i nettbanken, mobilbanken eller med SMS. Du kan se fakturaene i nettbanken, og skrive dem ut ved behov. Du kan klikke på eFakturaen i nettbanken for å se hva du betaler for. Hvordan vet jeg om jeg fått en ny eFaktura? Du kan velge å bli varslet på e-post eller SMS når du fått ny faktura. Mer informasjon om Avtalegiro Hvordan kan jeg få fakturaer fra kommunen som avtalegiro? Du kan velge å få fakturaer fra kommunen direkte i nettbanken din som avtalegiro. Du må da opprette en avtale om avtalegiro i din nettbank eller gjennom å kontakte din bank. Hvordan fungerer avtalegiro? Med avtalegiro er du sikker at fakturaen betales i tide og du slipper tenke på forfallsdato. Banken sørger for at regningen betales automatisk og i tide Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe den Hvis du har avtalegiro kan du også velge å få kopi av faktura i posten.