Nynorsk eller bokmål i skolen?

I Midt-Telemark kommune er det vedtatt at grunnskolene skal ha den samme målformen som før Bø og Sauherad ble slått sammen til Midt-Telemark kommune.

Gjeldende målform i skolene i Midt-Telemark kommune

Nynorsk

• Folkestad skule
  • Bø skule (bruker begge målformer per idag)
  • Bø ungdomsskule (bruker begge målformer per idag)

Per idag er det så mange elever på hvert trinn på Bø skole og Bø ungdomsskole som velger bokmål, att alle elever får bokmål dersom det er søkt om dette.
På Folkestad skole har alle elever nynorsk per idag.

Bokmål

• Sauherad barne- og ungdomsskole

Per idag er det under 10 elever på årstrinnet som ønsker nynorsk, og etter loven har de derfor ikke rett til skriftlig opplæring på nynorsk.

Hva om mitt barn ønsker en annen målform enn skolens hovedmål?

Når minst ti elever på et årstrinn ønsker skriftlig opplæring på et annet hovedmål enn det kommunen har vedtatt, har de rett til å tilhøre en egen elevgruppe, og få skriftlig opplæring på valgt målform. Dette kan de kreve i løpet av alle skoletrinn.

Hvordan velge målform?

• 1. - 7. trinn - når eleven blir skrevet inn på skolen velger foreldre/foresatte målform for sitt barn.
  • 8. trinn - fra og med 8. trinn står det i opplæringsloven at eleven selv skal velge målform.

Skoler som bruker begge målformer

Ved skoler der begge målformene blir nyttet, har elevene språkdelingstimer for å ivareta deres rett til opplæring på egen målform. Elevene kan blandes i deler av undervisningen når det ikke bryter med formålet bak reglene om egen målformsgruppe.

"I mange av de arbeidsformene som nå benyttes i skolen, vil elever kunne arbeide sammen i team og høre de samme foredragene uten at forskjeller i hovedmål har noen betydning. Dagens regler åpner også for felles undervisning i visse tilfeller. Det vises her til forarbeidene til den gjeldende § 2-5, 4. ledd der det framgår at dette blant annet kan være aktuelt i praktisk estestiske fag."

Utdanningsdirektoratet, Målform i grunnskolen

Venke Raundalen