Kommunestyre- og fylkestingsvalg

Bilde av riksvåpenet og teksten valg - Klikk for stort bilde

Valgdagen for kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023 er mandag 11. september.

Ved kommunestyre- og fylkestingsvalg i Midt-Telemark kommune velges representanter til kommunestyret og representanter til fylkestinget i Telemark.

Om kommunestyrevalg

Hvert 4. år er det kommunestyrevalg.
Kommunestyret er kommunens øverste organ og det er her det blir tatt beslutninger i lokale saker.
Det skal velges 29 representanter til kommunestyret i Midt-Telemark.

I 2019 ble følgende 29 kommunestyrerepresentanter valgt for perioden 2019-2023:
Se hvem som sitter i kommunestyret perioden 2019-2023

Om fylkestingsvalg

Fylkestinget er fylkeskommunens øverste organ og tar beslutninger om blant annet videregående opplæring, fylkesveier med tilhørende fergestrekninger, lokal kollektivtransport og kulturtiltak.
Mer om fylkestingsvalget finner du via denne lenka.

Mandatfordeling

Valgoppgjøret skjer i to omganger:

Først avgjøres fordelingen av mandater eller representanter mellom partiene som stiller til valg. Representantene blir fordelt forholdsmessig mellom partiene etter hvor mange stemmer de får ved valget.

Deretter avgjøres det hvilke av kandidatene fra partiet som skal ha disse plassene.

I kommunestyrevalget kan velgerne påvirke kandidatenes plassering på valglisten ved å gi de en tilleggsstemme, disse kanditatene vil stå øverst på listen med uthevet skrift. Eller så kan en gi "slengere", altså å føre opp kandidater fra andre lister.

Forhåndstemme

Ønsker du å forehåndstemme? Les her

Stemming på Valgdagen

For informasjon om åpningstider og stemmelokaler, se her